مینیاتور
سلامی چو بوی خوش آشنایی
 

برخورد نزدیک از نوع سوم ساخته اسپیلبرگ ؛ انقلابی در سینمای فیلم های علمی تخیلی به وجود آورد. اگر سینماگر فقید استنلی کوبریک پیش از این در 1968 با ساخت اودیسه فضایی : 2001 فیلمی بر اساس روانشاختی و معناشناختی انسان ساخت ؛ اسپیلبرگ با ساخت برخورد نزدیک از نوع سوم ، فضایی ها را به زمین آورد و به نوعی آنها با رفتار شناختی شان بازدید زمینی ها پس دادند.

یک سفینه فضایی در ایندیانای آمریکا به زمین می نشیند و به نظر می رسد ماموریتی دوستانه دارد. چند اتفاق عجیب و غریب در نقاط مختلف دنیا می دهد که بی ارتباط با موجودات فضایی و قدرت سرشار آنها نیست. در حالی که مردم محلی در نقاط متفاوت سعی دارند با این سفینه ارتباط برقرار کنند اما مسئولان دولتی مدام سعی بر مخفی کاری دارند و هیچ نوع اخباری را اجازه نشر نمیدهند در این میان یک دانشمند علوم کیهانی و یک کارگر شرکت برق با یکدیگر آشنا می شوند و سعی می کنند با سفینه و موجودات فضایی ارتباط برقرار کنند...


برخورد نزدیک از نوع سوم ساخته اسپیلبرگ ؛ انقلابی در سینمای فیلم های علمی تخیلی به وجود آورد. اگر سینماگر فقید استنلی کوبریک پیش از این در 1968 با ساخت اودیسه فضایی : 2001 فیلمی بر اساس روانشاختی و معناشناختی انسان ساخت ؛ اسپیلبرگ با ساخت برخورد نزدیک از نوع سوم ، فضایی ها را به زمین آورد و به نوعی آنها با رفتار شناختی شان بازدید زمینی ها پس دادند. فیلم هرگز به ساخته های مشابه و پیشین توجهی نداشت و آنچه روایت فیلم است مهر دوستی و محبت است نه وحشیگری و تجاری بودن صرف داستان های معمول فضایی ، فروش فیلم شگفت انگیز بود و به نوعی برای اولین بار بود که یک داستان تخیلی فضایی روایتی انسان دوستانه را عرضه می کرد. اسپیلبرگ هفت سال پس از این و در 1982 با ساخت فیلم ماندگر ئی تی ؛ روایت دوستی زمینی ها و فضایی ها را به کاملترین شکلی ارائه داد.


سکانس های به یادماندنی در فیلم برخورد نزدیک از نوع سوم زیادند اما سه سکانس از یاد نرفتنی یکی مربوط به سکانس معرفی دکتر کلود لاکومب فرانسوی است که ماموریت دارد بر روی سفینه ای متعلق به ناسا به نام آونجر تحقیق کند. آونجر در 1945 در فضا ناپدید شده بود اما گزارشاتی دریافت شده بود که همین سفینه در بیابانی نزدیک ایندیانا دیده شده است. نقش دکتر لاکومب را سینماگر فقید فرانسوا تروفو ایفا می کند. صحنه ای که برای اولین بار به زمین نشستن سفینه فضایی ها را شاهد هستیم که یک مامور نیروگاه برق به اسم روی تنها شاهد ماجرا است نیز بسیار عالی کار شده است و به این ها اضافه کنید سکانس ربوده شدن دختر جیلیان ، یکی از اهالی ایندیانا را توسط فضایی ها. در ادامه جیلیان و روی دچار الهاماتی می شوند و مدام به فضایی ها نزدیک تر می گردند...
تعلیق در برخورد نزدیک از نوع سوم یک حربه ی اساسی و تاثیرگذار برای برانگیختگی همذات پنداری تماشاگر بوده است و اسپیلبرگ به چیره دستی از سوسپانس در فیلمش استفاده کرده است. او ابتدا به ساکن دستش را رو نمی کند و تلقی تماشاگر از فضایی ها همان چیزی جلوه گری می کند که پیش از این در ذهنش داشت. موجوداتی که آمده اند بکشند و ببرند و غارت کنند اما در ادامه او با ظرافت تمام این پیشزمینه ها را در ذهن تماشاگر می شکند...


برخورد نزدیک از نوع سوم
(1977) close encounters of third kind
فیلمنامه و کارگردانی : استیون اسپیلبرگ
فیلمبردار : ویلموش زیگموند، موسیقی : جان ویلیامز ، تدوین : مایکل کان ، تهیه کننده جولیا و مایکل فیلیپس
محصول آمریکا ؛ کلمبیا ؛ زمان : 135 دقیقه ؛ بودجه : حدود 20 میلیون دلار ؛ فروش جهانی فیلم : 300 میلیون دلار
بازیگران : ریچارد دریفوس ، فرانسوا تروفو ؛ تری گار ، ملیندا دیلون

 



موضوع مطلب : معرفی فیلم و فیلمساز

ارسال شده در: ۱۳٩۳/۱٠/٢٧ :: ٤:٠٥ ‎ق.ظ :: توسط : رضا



موضوعات
آرشيو وبلاگ
پيوندها
RSS Feed