مینیاتور
سلامی چو بوی خوش آشنایی
 


سینما در سی سال اول عمر خود رشد بی‌سابقه‌ای را شاهد بوده است . این رسانه که کار خود را در گام نخست در چند شهر بزرگ ،‌مانند نیویورک و پاریس و لندن و برلین آغاز کرده بود با سرعتی شگفت‌انگیز راه خود را در سراسر جهان گشود هرکجا که استقرار یافت تماشاگران بسیار را به خود جلب کرد و گوی سبقت را از دیگر ابزارهای سرگرمی ربود .
همچنان که تعداد تماشاگران سینما فزونی می‌یافت تعداد مکان‌هان نمایش نیز بیشتر می‌شد.د ردهه 1920،‌سالن‌های نمایشی برپا گردید و در شکوه و رفاه با بهترین تئاترها و تالارهای اپرا کوس برابری می گذاشت . درهمین حال خود فیلم‌ها نیز راه کمال را می‌پیموند.
هرچند پیشتازان فرانسوی و آلمانی و آمریکایی و انگلیسی همگی در اختراع سینما دست داشتند ،‌اما انگلیسی‌ها و آلمانی‌ها در استفاده جهانی آن نقش کمتری داشتند و فرانسویان و آمریکایی‌ها پرشورترین صادرکنندگان این اختراع جدید بودند .
درعرصه هنری نیز فرانسوی‌ها و آمریکایی‌ها پیشتاز بوند و با انکه در سالهای قبل از جنگ حهانی اول روسیه ، ‌ایتالیا و دانمارک نیز در این زمینه‌ها پیشتاز بودند ولی سرانجام آمریکا در همه زمینه‌ها به پیش افتاد و در هنر و صنعت حرف اول رامی‌زد .


با آغاز جنگ جهانی اول حاکمیت سینمای آمریکا ،‌دست کم بر جریان اصلی این رسانه قطعیت یافت .
نکته‌ای را باید در نظر بگیریم که سینمای صامت به این معنا فیلمی که پخش میشده صدایی نداشته ولی در کنار آن موسیقی ویا در کشورهایی مانند ژاپن گفتگوها یا تفسیر فیلم را همزمان اجرا می‌کردند.
این فرایند تحولی در سینما از 1895 تا 1906 با تولید فیلم‌های بیست و چند ثانیه‌ای و از 1907 تا 1913 با تبدیل شدن آن به یک صنعت و بردن این میراث توسط هالیوود از 1914 به بعد ادامه پیداکرد. هالیوود؛ با شروع جنگ جهانی اول صنعت سینمای اروپا لطمه سنگینی خورد و هالیوود به رقیب بلامنازع فیلم‌سازی جهان تبدیل شد. در این سالها سینما بصورت یک صنعت شناخته می‌شد . هالیوود قدرت کاملی داشت و روش‌های فیلم‌سازی را هم هالیوود تعریف می‌کرد.
ظهور هالیوود راباید ناشی از ناکامی کمپانی انحصارات تصاویر متحرک د رانحصاری کردن حرفه فیلم دانست .این کمپانی ائتلافی بود از ده تولید کننده عمده فیلم و سازنده دوربین و دستگاه نمایش در آمریکا و اروپا که در 1908 برای بالا بردن قیمت تولیداتشان.
اما برای این کمپانی حفظ این وضعیت دشوار بود و طی دوره 1909-1914 تهیه کنندگان مستقل مانند کارل لامل و ویلیام فوکس قد علم کردند و بذرهای آنچه بعدها هالیوود نامیده شد را پاشیدند.
آدولف زوکر پارامونت را بوجود آورد ؛ مارکوس لوئف آنچه را که بعدها به مترو-گلدین‌مایر بدل گشت ایجاد کرد؛‌و ویلیام فوکس شرکت بزرگ فیلم‌سازی خودرا بنا نهاد .
تولید و توزیع فیلم تنها دورکن مهم از سه رکن اصلی قدرت نهادی هالیوود راتشکیل می‌داد . قدرت‌های سینما می‌دانستند که پول ازگیشه سینماها ‌می‌آید و لذا برای تسلط بر نمایش اقداماتی را صورت دادند. اگر هالیوود درابتدا شامل تعدادی استودیو در کالیفرنیا و دفاترپخش درسراسر جهان بود ،‌اکنون شبکه‌ای از کاخ‌های سینمایی را نیز درخیابان‌های اصلی شهرهای بزرگ نیز در بر می‌گرفت .
کاخ سینمایی چیزی فراتراز سالن سنما بود . شکوه معماری و حضور کنترل‌چی‌ها احساس بودن در سرزمینی خیالی را ایجاد می‌کرد.



موضوع مطلب : سینما

ارسال شده در: ۱۳۸۸/۱٠/۱٢ :: ۱٠:٠٧ ‎ب.ظ :: توسط : رضا



موضوعات
آرشيو وبلاگ
پيوندها
RSS Feed