مینیاتور
سلامی چو بوی خوش آشنایی
 

کروماکی به تکنیکی گفته می شود که به صورت الکترونیکی، رنگ غالب پس زمینه را که اغلب اوقات آبی است را حذف می کنند و به جای ان تصاویر دلخواه خود را قرار می دهند. در این سالها از پرده آبی یا سبز در فیلم و یا  تلویزیون برای کروماکی استفاده می شود.جزییات تکنیکی آن را شما باید حتما آن را در ذهن تان لحاظ نمایید.

 

چرا از آبی استفاده می کنیم؟

 انتخاب رنگ آبی دلیل ساده ای دارد و آن این است که نوری که از پوست انسان بازتاب می شود رنگ آبی نسبتا کمی وجود دارد و در عین حال هم شما افراد زیادی را با موی آبی نمی بینید. و به دلایل تکنیکی ما از رنگ آبی در کارهایمان زیاد استفاده نمی کنیم.هر چند میزهای کارگردانی جدید قادر هستند رنگهای زیادی را حذف نمایند.


چه اتفاقی می افتد؟

میز کارگردانی سیگنالهایی ورودی را تجزیه وتحلیل می کند و هر کجا که احساس نماید رنگ آبی در آنجا وجود داردآن را حذف می کند و منبع تصویری دیگری (که می تواند تصویر ثابت و یا متحرک) باشد را جایگزینش می نماید.در اینجا ما درباره اینکه میز چگونه این کار را انجام می دهد نمی پردازیم.

 

خطاهای استاندارد

آشکارا باید بگوییم که درلباسهای مجری نباید رنگ پس زمینه وجود داشته باشد. مشکل واقعی هنگامی پیش می آید که سرتاسر صحنه با رنگ آبی پر شود.

در کروماکی فقط پیش زمینه دوربین ،حرکت می کند مثلا پن با زوم می شود در حالی که پس زمینه ثابت می ماند.

 

کروماکی با استودیو مجازی چه تفاوتهایی دارد؟

استودیو مجازی هم از تکنیک کروماکی استفاده می کند اما با این تفاوت که اگر شما بر روی پیش زمینه پن یا زوم انجام دهید پس زمینه هم همراه با انجام حرکت شما، حرکت خواهد کرد.

در استودیو مجازی تکنیک مهندسی پیچیده تری نسبت به کروماکی ساده  وجود دارد. همزمانی حرکت پس زمینه با حرکت پیش زمینه، توسط کامپیوتر کنترل می شود. کامپیوتر باید بداند طول دقیق فاصله کانونی عدسی دوربینی را که پیش زمینه را تصویربرداری می نماید، همچنین آن باید موقعیت ان(دوربین) در صحنه، ارتفاع آن را هنگامی که عمل پن را انجام می دهد و با چه سرعتی آن را انجام می دهدرا بداند. سپس کامپیوتر بر اساس این اطلاعات به صورت نظری پس زمینه را بالای 30 بار در ثانیه محاسبه  می نماید.

نورپردازی ناحیه کروماکی

«مهم ترین مساله در نورپردازی ناحیه صحنه کروماکی ، یکنواختی و همگون بودن روشنایی در پس زمینه است. برای این منظور پس زمینه را با نور پس زمینه بسیار پراکنده نور می دهند.در صورت موجود بودن نواحی تیره یا نقاط گرم (تجمع ناخواسته نور در یک نقطه) روی پس زمینه آبی، تصویر الکترونیکی ایجاد شده در این نواحی رنگ می بازد، یا اصلا دیده نمی شود.

در تصویر که کروماکی بر روی انجام می شود، گاه خطوط مرزی مجری و یا... دچار لرزش شده و به رنگهای مختلف دیده می شود و یا وضوح خود را از دست می دهد.یکی از مهم ترین علل لرزش رنگها در خطوط مرزی این است که به ویژه رنگها با سایه های تیره در این نواحی به علت بازتاب نور از پس زمینه ، ته رنگ آبی می یابند و این نقاط آبی، در دوره فرآیند کروماکی ،شفاف شده و تصویر از ورای آنها دیده می شود. برای برطرف کردن آبی بودن سایه ها ،ژل های زرد یا نارنجی کم رنگ مقابل منابع نور پشت یا نور موضعی بگذارید. به این ترتیب ، نور پشت نه تنها با روشن کردن خطوط مرزی، اشیا پیش زمینه را از پس زمینه جدا می سازد ، یا رنگ زرد خود که مکمل آبی است، آبی بودن سایه ها را نیز خنثی می کند.در نتیجه خطوط مرزی پیکر مجری و یا... وضوح خود  را در دوره کروماکی حفظ می کنند.لیکن باید مواظب بود ،نور زرد به چهره ،بازوان و دستهای فردی که مقابل ناحیه کروماکی ایستاده است نتابد.

 از آنجا که در فضای باز کنترل نور آبی آسمان بسیار دشوار است، برای ایجاد کروماکی در تصویربرداری خارجی معمولا از پس زمینه سبز رنگ استفاده می کنند.



موضوع مطلب : کارگردانی

ارسال شده در: ۱۳۸۸/۱٠/۱۳ :: ۱٢:٥٢ ‎ق.ظ :: توسط : رضا



موضوعات
آرشيو وبلاگ
پيوندها
RSS Feed