مینیاتور
سلامی چو بوی خوش آشنایی
 

 

Drop-Frame Time-Code:

سیستم SMPTE/EBU time-code به طور بدیهی هر ۳۰ فریم را یک ثانیه در سیستم  NTSC و هر ۲۵ فریم را یک ثانیه در سیستمهای PAL  و SECAM می داند.

اگر چه عدد زوج ۳۰ یک عدد سرراستی است اما این عدد پیشتر در تلویزیونهای سیاه ـ سفید کاربرد داشت. دلیل فنی این عدد این است، هنگامی که سیستم NTSC روانه بازارهای آمریکا  شد،سرعت فریمها برای هر ثانیه ۹۷/۲۹ پذیرفته شد. این سرعت برای فریمها برای سیستمهای DTV/HDTV هم در امریکا پذیرفته شد.

اگر چه تفاوت بین عدد ۳۰ و ۹۷/۲۹ بسیار ناچیز است اما در بعضی موارد مشکلات قابل توجه زمانی پدید می آورد.  شما عدد ۳۰ را برای سرعت فریمها به جای ۹۷/۲۹فرض کنید  در نهایت بعد از ۶۰دقیقه در می یابید که ۶/۳ ثانیه زیاد آورده اید.

از وقتی که پخش برنامه های تلویزیونی به صورت یک تجارت در آمد، برای حل چنین مشکلی راه حلهایی اندیشیده شد،کم نمودن ۶/۳ ثانیه در پایان یک ساعت راه حل عملی باری این کار نیست، به خصوص از نقطه نظر یک اسپانسر تجاری.


راه حل

به راستی راه حل این مشکل به نظر شما چیست؟

یک حساب سر انگشتی به ما می گوید که ۶/۳ ثانیه معادل ۱۰۸ فریم تصویری است(۶/۳ برابر ۳۰ فریمی در ثانیه).

  برای حل مشکل شاید شما بگویید که این ۱۰۸ فریم در هر ساعت باید حذف شود تا این مشکل به حداقل برسد.متاسفانه ما در اینجا برخورد خوبی با اعداد و ارقام نداشته ایم.

ابتدا باید تصمیم گرفته شد که این ۱۰۸فریم به نسبت مساوی در طول یک ساعت تقسیم شد. اما بهتر ان است که شما ذره ذره  این مقدار را کم  نمایید تا این که یکجا و در یک مرحله کل ۱۰۸ فریم را حذف نمایید.

تصور کنید که شما در هر دقیقه ۲ فریم را حذف نمایید، شما در انتها (در یک ساعت) ۱۲۰ فریم به جای ۱۰۸ فریم از دست خواهید داد. این کار خیلی خوب است اما تکلیف آن ۱۲ فریم اضافی که حذف شد، چه خواهد شد؟خب،شما نمی توانید نصف یک فریم را حذف نمایید. این کار یک مشکل برای ما برای رسیدن به یک ثبات و پایداری در دقیقه ایجاد می کند .

خب، به نظر شما راه حل برای آن ۱۲ فریم اضافی که حذف شده اند چیست؟ راه حل این مسئله که هر ده دقیقه ، ۲ فریم حذف شود منطقی به نظر می رسد. چون هر یک ساعت برابر با ۶۰ دقیقه است. بنابراین استفاده از این راه حل  شما تقریباً به  این نتیجه  رسیده اید که با ان فریمهای اضافی چگونه برخورد نمایید.

عمل حذف فریمها دقیقاً هنگام شروع دقیقه جدید  رخ می دهد .در این لحظه اگر شما شمارشگر تایم کد را ببینید، در خواهید یافت که ناگهان تایم کد به اندازه دو فریم برای اصلاح  این مسئله پرش می کند.

برای مثال، هنگامی که شما رسیده اید به زمان 01:07:59:29، زمان بعدی که دستگاه به شما نشان خواهد داد زمان 01:08:00:02 خواهد بود ؛ عملاً تایم کد برای زمانهای صفر و یک وجود نخواهد داشت.

شاید این روش درتمام دنیا کاربرد نداشته باشد، اما شاید واضح ترین روش برای این مشکل باشداین راه حل drop-frame time-code خوانده می شود.

برای کارهای غیر حساس،از قبیل تولیدات برای تلویزیونهای تجاری drop-frame زیاد کاربرد ندارد اما اگر شما یک برنامه ۱۵دقیقه ای برای پخش از تلویزیون تولید می نمایید بهتر است از دستگاههایی بهره گیرید که drop-frame در آنها فعال است.

در بسیاری از ماشینهای تدوین شما هم می توانید از حالت  drop-frame استفاده نمایید و هم از حالت. non-drop frame هنگامی که شما  از حالت drop-frame استفاده می نمایید یک علامت یا سیگنال به SMPTE/EBU   تایم کد تصویر اضافه می گرددتا این که به طور اتوماتیک اجازه دهد drop-frame اجرا گردد.

 

Time-Code Display:

بعضی از ماشینهای ندوین دارای نمایشگر کوچک در بالای صفحه برای نشان دادن تایم کد هستند. به مانند آن چه که در این شکل نشان داده شده است.

بسیاری از سیستمهای حرفه ای تدوین  اعداد تایم کد را بالای صفحه نمایش برهم نمایی می کنند (superimpose)و در حالت اول،اعداد تایم کد به صورت موقت و گذرا بر هم نمایی می شوند بر روی تصویر(keyed-in code) و در حالت دوم به صورت دایمی بر روی تصویر می مانند (burned-in time-code).  

 در حالت keyed-in code، یک ماشین الکترونیکی نیاز است تا  اطلاعات دیجیتال تایم کد را از روی نوار بخواند و به صورت موقت این اعداد را بر روی تصویر قرار بدهد(برهمنمایی  ایجاد کند).

اشکالی که به این حالت وارد است این است که شما می توانید اعداد تایم کد را در صورتی که ماشینهای خاصی را در اختیار داشته باشید، ببینید.

 در حالت دوم که تایم کد به صورت دایم بر روی تصویر می ماند، تصویر و تایم کد می تواند بر روی هر نوع دستگاه پخشی (Player) دیده شود.

اگر چه دیدن این نوع تایم کد می طلبد که شما نسخه ای از فیلمهای اولیه(Rush) را به صورت پشتیبان برای خود داشته باشید که این کار بسیار مفید برای شما خواهد بود تا اگر خواستید با دستگاههای استاندارد پخش بخواهید تصاویر خود را کنترل نمایید و نماهایی که مد نظر شماست را بر روی کاغذ بنویسید  . مرور تصاویر بدین صورت و کار کردن بدین صورت را نخستین مرحله از تدوین paper-and-pencil زمان پس تولید  را کم می نماید و در هزینه ها صرفه جویی می نماید.



موضوع مطلب : تلویزیون

ارسال شده در: ۱۳۸۸/۱٠/۱۳ :: ۳:۱٧ ‎ق.ظ :: توسط : رضا



موضوعات
آرشيو وبلاگ
پيوندها
RSS Feed