مینیاتور
سلامی چو بوی خوش آشنایی
 

کارگردانی برنامه های زنده به روش چند دوربینه صورت می گیرد یعنی کارگردان در زمانی که برش چه به صورت کات٬ دیزالو٬وایپ و... از یک دوربین به دوربین دیگرانجام می دهد همزمان در حال تدوین می باشد  و چون برنامه های زنده عملا مرحله پس تولید را در مراحل کاری ندارد کار کارگردان نمود بیشتری پیدا می نماید.


در برنامه های تلویزیونی و به خصوص در برنامه های زنده معمولا از شیوه تدوین تداومی استفاده می  شود. (اگر تقسیم بندی ها بر اساس تدوین تداومی و تدوین اکسپرسیونیستی یا بیاندار باشد) . تدوین تداومی بر مبنای وابستگی نماهاست و تمایل به روایت مداوم و بی وقفه دارد و ظاهرا از سیر طبیعی زندگی  دنبال یا تقلید می کند و از این رو آن را تدوین  روایتی یا  Narrative Editing نیز می گویند. به همین علت این گونه تدوین واقعیت گراست( زمان و مکان در آن وحدت و تجانس دارند) و به همین دلیل درک آن برای تماشاگر آسان تر است و به طور کلی تدوین تداومی معنا را آسان و روشن می نماید.

 در تدوین تداومی موضوع دو نما یکی است اما نمای دوم وابسته به نمای اول است. در عین حال ٬دو نمای متوالی با وجود داشتن همانندی و تجانس در یک یا چند چیز متفاوت اند. این  تفاوت معمولا در ابعاد (عمدتا در زاویه فیلمبرداری و فاصله دوربین تا موصوع است.) در این نوع تدو.ین یکی از شروط  اصلی برای انطباق دو نما تفاوت  بزرگنمایی آنهاست  به ویژه این تفاوت برای انطباق (Match )  از جنبه حفظ تداوم عمل باشد. برش انطباقی یا Match Cut که ماهیتا جلوه ای از تدوین گرافیکی به شمار می رود به عبارت دیگر برش انطباقی خود زیر مجموعه تدوین گرافیکی است زیرا هنگامی که شباهت گرافیکی و حرکتی موضوع از انتهای یک نما به ابتدای نمای بعد منتقل شود در واقع تدوین گرافیکی شکل گرفته است.



موضوع مطلب : کارگردانی

ارسال شده در: ۱۳۸۸/۱٠/۱٤ :: ٢:٤٦ ‎ق.ظ :: توسط : رضا



موضوعات
آرشيو وبلاگ
پيوندها
RSS Feed