مینیاتور
سلامی چو بوی خوش آشنایی
 

4-  Pre- Echo:

قبل از یک برنامه موفق، برنامه ای را پخش می کنند برای این که بیننده  جذب شود . این کار را شبکه سوم قبل از شروع برنامه  نود در مورد برنامه هایی که می خواهند دیده شوند و اثرگذار باشند انجام می دهد مانند برنامه ای در مورد معایب افزایش قد در مورد افرادی که کوتاه قد هستند با استفاده از عمل جراحی در آذرماه 1385قبل از برنامه پر بیننده «نود »پخش نمود تا مخاطبانی که تلویزیونهای خود را در آن ساعات شب برای دیدن برنامه نود  بر روی شبکه سه تنظیم نموده اند بیننده آن برنامه باشند.


5-  Post_Echo:

بعد از یک برنامه موفق ، برنامه را پخش می نمایند. عکس حالت قبل است.

 

6-  Inheritance factor:

 اگر برنامه ای که دو شنبه ها پخش می شده برنامه ای موفق بوده و پخشش تمام شده اگر در آن روز و در آن ساعت برنامه ای را پخش نمایید ارث آن برنامه به برنامه جدید می رسد. مثلا سریال «زیر تیغ» که دوشنبه ها از شبکه اول پخش   می شده سریال موفقی بوده و آمار مخاطبانش هم بالا بوده است پخش اش به پایان رسیده و شبکه هم طبق جدول پخش اش، در آن ساعت،پخش سریال جدید ی را آغاز می نماید، لذا مخاطب سریال قبلی طبق عادتی که داشته حتما بیننده قسمت اول سریال جدید خواهد بود، جذب و یا عدم جذب بیننده توسط سریال به سریال جدید وچگونگی تولید ان سریال مربوط می شود. و آیا سریال از عوامل جذابیت بهره ای برده است یا خیر؟

 

7- Target Audience:

 شما مخاطب هدفتان را می دانید در چه ساعتی بیننده برنامه است. بر اساس نتیجه بررسی میزان مخاطبان برنامه های ورزشی، حدود 40درصد از کل بینندگان برای طیف سنی 15تا17 سال تشکیل می دهد، طیف سنی که به دلیل شرایط روانی و ویژگیهای فیزیولوژیکی شب را برای تماشای برنامه ها انتخاب  می کنند و اغلب صبح ها در خواب به سر می برند. (اسمی،رضا،1384،ص11).

بنابر نتیجه این بررسی 56 درصد از افرادی که مخاطب برنامه های ورزشی(ورزش و مردم) بوده اند برنامه هایی را که در ساعات پایانی شب پخش شده تماشا کرده اند این در حالی است که برنامه ورزشی«دیدار در وقت اضافه» که در مواردی چالشی تر و پر بارتر از برنامه «ورزش ومردم» بوده را 28 درصد مخاطبان تماشا کرده اند. این آمارها بیانگر آن است که به دلیل آنچه که عادت یا تنظیم ساعت و... تعبیرمی شود، ساعت پخش برنامه های ورزشی تاثیر مستقیمی بر اقبال یا عدم استقبال مخاطبان دارد.

 

8-  Demographic:

 بر اساس آنالیزی که بر روی مخاطب انجام می دهند و او را از لحاظ سن، جنس و ویژگیهای روان شناختی مورد بررسی قرار می دهند برنامه را در ساعت خاصی پخش می نمایند. برنامه اخبار ساعت 14  که از شبکه اول پخش می گردد را می توان مصداق این قانون دانست. زیرا بر اساس آمارهایی که از مخاطبین این بخش خبری گرفته شده است ؛ دریافته اند که مخاطبین عمده این بخش خبری «خانمهای خانه دار» هستند. لذا چیدمان این بخش خبری به گونه ای است که آیتمی بر محور خانه و خانواده در آن وجود دارد.

 



موضوع مطلب : تلویزیون

ارسال شده در: ۱۳۸۸/۱٠/۱٤ :: ٤:٥۸ ‎ق.ظ :: توسط : رضا



موضوعات
آرشيو وبلاگ
پيوندها
RSS Feed