مینیاتور
سلامی چو بوی خوش آشنایی
 

ضرورت برنامه ریزی در تلویزیون, اصول برنامه ریزی, جریان و فرایند برنامه‌ریزی

تولید بدون برنامه‌ریزی

برای برنامه‌های ساده ،‌با تجربه کافی و کمی شانس ،‌می‌توانید همه چیز را به دلخواهتان سامان دهید و با کمی تلاش، هر روز یک برنامه بسازید. در حالی که دکور به اصطلاح برپا و نورپردازی می‌شود،‌ می‌توانید باگروه دوربین ، نور‌،‌ صدا و ... در صحنه گشتی بزنید ،‌موضوع برنامه ، حرکاتی که انجام می‌گیرد و نماهای احتمالی که انتخاب خواهند شد ، برای گروه توضیح دهید و تمرین کنید.
اما روی این روش تکیه نکنید . حتی در بهترین شرایط ،‌این وضع موقتی است. مثلا اگر ناگهان تصمیم بگیرید که در برنامه‌تان به جای دو صندلی ،‌از سه صندلی یا یک میز گرد شیشه‌ای کوتاه استفاده کنید ،‌این ممکن نیست مگر با جستجو در انبار وسایل صحنه ، که به هر حال در آن فرصت کوتاه کار بسیار پرزحمتی است.


 

جایی که نیازی به برنامه‌ریزی نیست

وقتی برنامه‌ای تولیدی ،‌قالب عادی و جاری خود را دنبال می‌کند ؛ مثل برنامه‌های گفتگوی روزانه که درآن تمام شخصیتها با تمام حرکات و نماهایی که گرفته می‌شود ، شناخته شده‌اند ،‌برنامه ریزی مداوم و پیگیر ضرورتی ندارد . کافی است تغییرات و تفاوتهای احتمالی در برنام روزانه را به اطلاع تمامی گروه برسانید.

برنامه ریزی کنید تا واقعا پیاده شود

برنامه‌ریزی ممکن است ابتدا دست و پاگیر و شاق به نظر برسد . اما مزایایی هم دارد. در واقع بدون داشتن اندیشه و راهی روشن و معین در مورد چگونگی ارائه سوژه خود ،‌و بدون داشتن برنامه‌ریزی ابتدایی ،‌فقط یک استودیوی خالی با یک گروه فنی سرگردان خواهید داشت که نمی‌دانند چه کار باید بکنند. اگر بر اتفاقات لحظه‌ای وبرحسب تصادف متکی باشید،‌حاصل کار معمولا غیرقابل پیش‌بینی و ناامید کننده خواهدبودو نتیجه نهایی چیزی جز تاسف و تلف شدن وقت و هزینه وتلاش گروه تولید به همراه نخواهد داشت.

اصول برنامه ریزی

برنامه‌ریزی دقیق و حساب شده به کارگردان در چگونگی برخورد با تصویر وصدای برنامه و بازیگران و به کارگیری امکانات کمک می‌کند.
اساس اولیه برنامه‌ریزیها به طور معمول به موارد زیر وابسته است:
- متن کامل یا فهرست‌وار برنامه که تمامی جزئیات برنامه را عوض می‌کند.
- ترتیب اجرایی که ردیف موضوعها ،‌صحنه‌ها و حرکات و بازی را تعیین می‌کند.
- طرحی از ابعاد و اندازه‌های استودیو با نمایش تصویری دکور پیشنهادی برنامه روی کاغذ.
- فیلمنامه تصویری که اندیشه‌های اجرایی نماها را تجسم می‌بخشد.
قبلا تاریخ ضبط یا تمرین ، همان طورکه در جای دیگر اشاره شده ،‌کارگردان با کارشناشان فنی مسئول جنبه‌های مختلف تولید ، ملاقات و افکار خود را برای آنها تشریح می‌کند . آنان نیز به نوبه خود ،‌نظریات و تجربه‌هایشان را در اختیار کارگردان می‌گذارند ؛ ایده‌های کارگردان را بررسی کرده و بسط می‌دهند ؛ مشکلات احتمالی را پیش‌بینی می‌کنند و تلاشهای گروهی برای سازمان دادن تولید آغاز می‌گردد.

جریان و فرایند برنامه‌ریزی(شرح تصویر)

مشکل این است که از کجا آغاز کنیم؟ مدار حل مشکل تصویر کمک می‌کند که پیوسته به روشهای طراحی و دستیابی به اهداف بیندیشیم. هرگاه با مشکلی روبه‌رو شدیم ،‌باید هرگونه راه‌حل بالقوه‌ای را با امکانات و منابع موجود بسنجیم و گرنه حاصل کار ناموفق خواهد بود. توجه داشته باشید که چگونه مدار در جهت و عکس جهت عقربه‌های ساعت کار می‌کند . معمولا راه حل دقیقی در کار نیست ،‌فقط براساس نیازها ،‌بهترین راه‌حلها برگزیده می‌شوند.



موضوع مطلب : تلویزیون

ارسال شده در: ۱۳۸۸/۱٠/۱٤ :: ٩:٤٩ ‎ب.ظ :: توسط : رضا



موضوعات
آرشيو وبلاگ
پيوندها
RSS Feed