مینیاتور
سلامی چو بوی خوش آشنایی
 

img/daneshnameh_up/b/ba/economic.jpgتولید موثر تلویزیونی ضرورتا به معنی به کارگیری روشهای پیچیده و پرهزینه نیست . از سوی دیگر اقتصادی بودن نیز مفهوم ساده و بی‌پیرایه ،‌خشک و غیرقابل انعطاف سبک بودن نیست.
اقتصادی کارکردن یعنی طرز فکری که طبق آن می‌توان از امکانات،‌ از تصورات واندیشه‌های سازنده،‌از ابتکارات وخلاقیتها،‌بهره‌برداری موثر کرد.
اندیشه اقتصادی داشتن،‌ عبارت است از درک و دریافت این مطلب که ما در استودیو، ‌برای تولید یک برنامه تلویزیونی ، ‌فقط به تامین آن چیزهایی نیازمندیم که چشم دوربین می‌خواهد آنها را ببیند. برای این کار باید برنامه‌ریزی دقیق باشد. یک طراح دکور کارآزموده،‌ با ابتکار و خلاقیت، ‌تصورات زیبایی را خلق می‌کند.
ذهن وتفکرات انسانی بسیار پویا است. وقتی یک دوربین از جلو صحنه و از پشت یک شاخه درخت تصویر می‌گیرد،‌ بدون آنکه نیاز به طراحی و استفاده از درختان بسیاری داشته باشیم،‌ احساس بودن در جنگل را به ما القا می‌کند. با داشتن اندیشه اقتصادی ،‌با قصد تاثیر گذاری برنامه سازی را آغاز می‌نماییم و با کمی تمهید و خلاقیت ، اقتصادی ‌ترین روش دستیابی به یک برنامه خوب را پیدا می کنیم.
بارها دیده‌ایم که "سکوت" هیجان هولناک و دهشتناکی را تداعی کرده و برعکس، ‌سرو صدای خیابان یا آواز پرنده‌ها در یک صحنه،‌ نشان از رضایت و آسایش کامل دارد. هیچ قاعده کلی و همگانی در این مورد وجود ندارد.


صحنه پردازی اقتصادی

صحنه پردازی تصورات و تخیلات را برمی‌انگیزد و متاثر می‌سازد. ممکن است صحنه پردازی بر فنون بسیار ساده‌ای استوار باشد. مثلا استفاده از پرده استودیو یا سیکلو و تابش زمینه‌های نوری بر روی آن،‌ یا حتی یک زمینه سیاه و اسباب و اثاثیه بسیار ساده درجلو صحنه. ممکن است از روشهای ساخت دکور به صورت اقتصادی برای صحنه پردازیم مطلوب بهره‌برداری کنیم، ‌یا با جلوه‌های ویژه تصویری، ‌نیاز صحنه پردازی را بر طرف سازیم.
برخی از مواقع یک جلوه نورپردازی فرعی یا کمکی مثل تصویر سایه یک پنجره ،‌یک نور موضعی ،‌سایه ،‌برگهای یک درخت بتنهایی می‌تواند بیان کننده یک موقعیت یا محیط و فضای خاصی باشد؛ بویژه وقتی با صداهای زمینه مناسب حمایت و همراهی شود.

شرح تصویر

۱) صرفه جویی موثر: با حداقل وسایل صحنه ، نمایی خواهیم داشت که صحنه‌ای از یک دهکده رانشان می دهد؛ این صحنه با صدای پرندگان و باد تکمیل می‌شود.
2) دکور ناتمام: فقط دکور بخشی از یک محیط معین برای تصویربرداری یک نما لازم است. بنابراین فقط آن بخش ساخته می‌شود.
3) زمینه‌های نوری: زمینه‌های نوری روی پرده استودیو طراحی صحنه ارزان ، تزیین شده و قابل تغییر و تنظیم را فراهم می‌کند.

صرفه جویی اقتصادی از طریق پرداخت تصویری دوربین

پرداختهای تصویری دوربین امکان صرفه جویی را در زمان وهزینه برنامه فراهم می‌کند و نیاز به اسباب و وسایل صحنه را به حداقل کاهش می‌دهد.
_ حرکت و بازی را طوری تنظیم کنید که طبق خواست دوربین انجام گیرد. برای مثال ،‌به جای آنکه دوربین با سرعت به جلو و داخل صحنه حرکت کند‌، ترتیبی داده شود تا بازیگر خود را از یک فضای باز به یک تصویر با نمای بسته برساند. شاید در این حالت کار دوربین راحت‌تر باشد و در مسیر نمای دوربینهای دیگر قرار نگیرد.
- درتصویربرداری با کمک یک آینه ،‌ دوربین می‌تواند بسرعت از یک نمای"از بالا" سرخود را پایین بیاورد.(tilt down) و درامتداد خط افق قرار گیرد(level shot) و نمای جدیدی را عرضه کند. دوربین این کار را بدون نیاز به جرثقیل، ‌یا وسیله کمکی دیگری انجام می‌دهد.
- یک صحنه را از زوایای مختلف وبا یک دوربین تصویربرداری کنید. نتیجه کار ساختار تصویربردرای با روش چند دوربینه)) را در نظر مجسم می‌سازد.

تصاویر گرافیک و عنوانبندی

- عکس یا اسلاید از برج ایفل ،‌ همراه با صدای زمینه خیابان، موسیقی فرانسوی و دیوار آجری بسیار ساده استودیو،‌ تصوری از پاریس را در ذهن بیننده القا می‌کند.
- تصویرهای بسیار بزرگ گرافیک ، بسیار گران تمام می‌شوند. بنابراین براساس امکانات ، از روشهای زیر استفاده کنید:
نمایش اسلاید از پشت بر روی پرده انتهایی استودیو پاسخ می‌دهد.
از روش کروماکی برای نمایش بخشهایی از یک اسلاید یا عکس در زمینه صحنه استفاده نمایید.
- عنوانبندی فی‌البداهه جالب و متفاوت به نظر می‌رسد. کار بسیار ساده‌ای است و درعین حال توجه بیننده را براحتی جلب می‌کند؛ مثلا نوشتن با گچ روی دیوار یا با انگشت روی شنهای نرم کنار دریا.



موضوع مطلب : تلویزیون

ارسال شده در: ۱۳۸۸/۱٠/٢٢ :: ۱٢:٠٧ ‎ق.ظ :: توسط : رضا



موضوعات
آرشيو وبلاگ
پيوندها
RSS Feed