مینیاتور
سلامی چو بوی خوش آشنایی
 
کارتون انیمه شده یا نقاشی متحرک (Animated Cartoon)
یک کارتون انیمه شده یک فیلم کوتاه برای سینما یا برنامه تلویزیونی یا صفحه کامپیوتری است که با طرح دستی  (یا بوسیله ی کامپیوتر شبیه نقاشی دستی) ساخته شده است که شامل نوعی ساختار داستانی و یا طرح است (حتی اگر خیلی کوتاه باشد). این ضمینه جدای از بحث انیمیشن یا فیلم انیمه شده است و تعاریف آنها را دنبال نمی کند.
اگرچه کارتون ها می توانند از عوامل انیمیشنی مختلفی استفاده کنند اما همه آنها شاخه هایی از متحرکسازی هستند.


هنر در حرکت - متحرکسازی (ُTraditional Animation)
 
بدون شک طراحی یکی از بارزترین جلوه های هنر متحرکسازی است. همچنانکه اولین تجربه ها و ساخته ها در زمینه متحک سازی، ابتدا بر روی کاغذ بود و سپس بر روی فیلم منتقل شد، امروزه نیز بخش عظیمی از تولیدات این هنر همچنان از فن ظریف طراحی بهره می گیرد.
 
یکی از وسیعترین فنون رایج در زمینه متحرکسازی، شیوه نقاشی متحرک است. گستردگی حیطه این هنر، انیماتور را قادر ساخته است تا هر لحظه که بخواهد به هر یک از خصوصیات انسانی، حرکت و زندگی ببخشد. با طرح های متحرک می توان افکار، اعمال، حالات و احساسات خاص را به بهترین شکل مجسم نمود. با خطوط و انحناهای آن می توان تماشاگر را به دنیایی فراتر از تجربیات واقعی برد تا لحظاتی را در دنیایی دیگر سیر کند. هنرمندان انیماتور با طرح هایشان می توانند انسان را در پیمودن فاصله زیاد بین ذهنیت و عینیت، تصور و واقعیت همراهی کنند.
 
انیماتورها با زبان طراحی می توانند ادراک و اندیشه خود را مستقیما بیان کنند. با طرح های متحرک، تصوراتی که در ذهن آنها موج می زند، قابل دیدن می شود. در بسیاری از روشهای متحرکسازی گرچه از طراحی مستقیما استفاده نمی شود ولی بدون شک برای پی ریزی اولیه تولید یک فیم متحرکسازی، حتی در سطح نقاشی های ساده، از طراحی استفاده می شود. طراحی در متحرکسازی، واقعیت نیست، بلکه تجسم نمادین واقعیت است. ترکیب خطوط متحرک و بکارگیری فنون و بافتهای گوناگون، در واقع خصوصیات روحی انیماتور را در معرض نمایش خواهد گذاشت.
 
نقاشی متحرک، هنری در حرکت است. در یک فیلم نقاشی متحرک، طرحها علیرغم سکونی که در کارهی چاپ شده دارند، ساکن نیستند. طرحها در فیلم زنده میشوند و این کیفیت "زندگی " است که اهمیت دارد نه کیفیت یک کادر از یک تصویر معین.
 
برای چند دهه، ایجاد ارتباط بین طراحان گرافیک ایستا (static design) و طراحان گرافیک متحرک (moving design) یکی از مشکل های اساسی بود. شک نیست که هر دو طرف در امر ارتباطهای تصویری و تهیه اطلاعات به روش خاص خود به طرز موثری شرکت دارند. در حال حاضر، لازم است هر دو گروه، به دلیل بهره گیری از روشها و ابزارهای جدید تولید، مشکلات یکدیگر را بیشتر درک کنند. نویسندگان، تصویر را می نویسند، مهندسان برق، آنرا منتقل می کنند، تهیه کنندگان، ترتیب ساخته شدن آن را می دهند و تنها تصویرسازان هستند که می توانند تصویر را بسازند.
 
در زمان خلق طراحی متحرک برای تلویزیون، سینما و ویدئو، یک درک مهم مورد نیاز است، و آن اینکه ، اصولا کار طراحی متحرک چیست و چگونه می توان مراحل گوناگون فنی را پیمود و یک طراحی متحرک ساخت و به فیلم منتقل کرد. در اینجا دانستن این نکته ضروری است که ما با زبان های گوناگون طراحی به شرح زیر سروکار داریم:
 
1-     طراحی ایستا، که بیشتر از طریق چاپ تولید میشود.
2-     طراحی متحرک، که بیشتر بر روی فیلم و نوار برای سینما و تلویزیون تهیه میشود.
 
طراحی ایستا در سازماندهی اصل شکل ها، ترکیب بندی و چگونگی قراردادن حروف، دارای اصول خاص خود است و تلاش بر این است که به وسیله آن، تاثیر فوری و مطلوب ایجاد شود. از آنجا که کار به صورت چاپی ارائه میشود، بنابراین بیننده می تواند آنرا با فرصت کافی مشاهده کند. در مقابل طراحی متحرک همگام با زمان در حال حرکت است و ممکن است هر بخش طراحی تنها برای چند ثانیه نشان داده شوند و مهم دستاورد و تاثیر نهایی طرح است.
 
تصویر می تواند هر چیز باشد: طرحی ساده، توده ای گل رس، عروسک خیمه شب بازی یا هر چیز دیگری اما نقاش "زندگی" و "مفهوم" را با ایجاد تحرک در آن تصاویر، زنده می کند. حرکت بیانگر داستان، شخصیت (کاراکتر) و مایه فیلم است. در این گونه فیلمها ، سعی میشود که در تماشاچی، انتظار یا کنجکاوی خاصی به وجود آید و سپس احساس مربوط به آن در ادامه فیلم از بین می رود و این جریان، در تماشاگر، ایجاد کشش می کند.
 
همانطور که پیش از این نیز اشاره شد، حرکت ، روند زمان را می آفریند. به گونه ای تنگاتنگ با موسیقی، گفتگو و دیگر عناصر صوتی فیلم، ارتباط می یابد و بالاخره، حرکت، شعبده اساسی تکنولوژی فیلم های سینمایی است.
 
اگر در کار طراحی متحرک، ارتباط نزدیک و هماهنگی با عوامل مرتبط با پیام – چون موسیقی – برقرار باشد، موفقیت بیشتری بدست خواهد آمد. موفقیت طراحی متحرک به این عوامل جانبی که حتی پراهمیت تر از خود طراحی است، بستگی دارد.
 
تمام حرکت ها بر مبنای علم جنبش و نیرو (kinetics) است. بر خلاف طراحی ایستا که نمی تواند تغییر شکل دهد، طراحی متحرک می تواند همواره تغییر کند. این دگرگونی ها گاهی غیرعادی هستند، مثلا در نقاشی متحرک، یک شکل می تواند در هوا حرکت کرده، بسیار کندتر از یک جسم زنده به زمین فرود آید. بنابراین یک طراحی متحرک، به شدت یک جسم زنده، در معرض قوانین فیزیکی نیست.
در نتیجه طراح طرح های ساکن، کار خود را بصورت واقعی ارائه می دهد. این کار عبارت است از ترکیب بندی واقعی که مانند طبیعت بیجان است. کار او کاملا مستقل است و اگرچه چاپ و فرآیند تولید، عوامل اثرگذارنده ای هستند، در حد امکان به اصل نزدیک می باشد. از طرف دیگر کار طراحان سینما و تلویزیون، متحرک و فعال است.

بیشتر طرح ها همگام با زمان و مکان در حرکت هستند و بیننده نیز با گذشت زمان، از آنها لذت می برد. تنظیم نهایی کار طراحان گرافیک، اغلب در آخرین مرحله فرآیند تولید انجام می شود. یعنی پس از نمایش بر پرده سینما یا صفحه تلویزیون و یا در خروجی کامپیوتر.
در طرح های گرافیک در رسانه های همگانی، تماشاگر فقط بیننده است و خود را بعنوان عاملی در صحنه نمایش به حساب نمی آورد، هرچند علاوه بر جلب توجه او، برانگیختن عواطف وی نیز یک ضرورت است. به هر حال در آفرینش طرح های گرافیکی به دلایلی چند، پیوندهای بسیار مستحکمی بین طراحی گرافیک متحرک و علم حرکت و جنبش وجود دارد.


موضوع مطلب : سینما

ارسال شده در: ۱۳۸۸/۱٠/٢۳ :: ٩:٤٥ ‎ق.ظ :: توسط : رضا



موضوعات
آرشيو وبلاگ
پيوندها
RSS Feed