مینیاتور
سلامی چو بوی خوش آشنایی
 

تدوین از نگاه صاحب نظران و فیلمسازان مطرح سینما:

 

لف کولشوف(کارگردان روسی و اولین نظریه پرداز مونتاژ):

یک نما فی النفسه خنثی است . فقط زمانی به معنا دست می یابد که به نمای دیگر پیوند (برش یا تدوین) شود.پس مونتاژ یعنی هنر خلق معنا با به کار گیری دو نمای متفاوت.


سرگئی آیزنشتاین(کارگردان روسی و مطرح ترین نظریه پرداز مونتاژ):

برش شیوه ای است برای قابل رویت  نمودن ارتباط دو نما اما مونتاژ بازتاب ذهنی مفهومی است که از مجاورت دو نما حاصل می شود و نمی توان عینا آن را در یک نما بر پرده نمایش داد.

 

وسوالود پودفکین (کارگردان روسی و از نظریه پردازان مطرح مونتاژ):

تدوین هنر ایجاد ارتباط بین تصاویر جداگانه ای است که تماشاگر را به اندیشه و یا تفسیری فکری در مورد این ارتباط وامی دارد. تدوین که بیانگر آرمان کارگردان است موثرترین ابزار او برای کنترل و رهبری عواطف و اندیشه های تماشاگر است.

 

بلابلاژ(نظریه پرداز مجارستانی سینما):

مونتاژ هنر تداعی معناست مه به جمع نماهایمنفرد معنایی بیشتر ازآنچه که ممکن است به تنهایی داشته باشد عرضه می دارد.

 

رودولف آرنهایم(نظریه پرداز آلمانی سینما):

تدوین پیوند خلاقه تصاویری است که در زمانها و مکانهای مختلف ضبط شده اند.

 

آندره بازن(نظریه پرداز فرانسوی سینما):

مونتاژ خلق معنایی است که در تک تک نماها موجود نیست، بلکه از جمع آنها حاصل     می شود.

 

اورسن ولز(کارگردان فیلمهای همشهری کین، امبرسونهای باشکوه):

تدوین ابزاری است که کارگردان با آن شکل فیلم را در اختیار می گیرد.

 

ژان لوک گدار(کارگردان و نظریه پرداز فرانسوی):

تدوین هنر میزانسن کارگردان در زمان است.

 

آندری تارکوفسکی(کارگردان روسی):

تدوین همان شیوه نگارش فیلمساز است . تدوین تلقی کارگردان را از ایده اصلی فیلم نشان می دهد. تدوین واپسین نمود جهان بینی اوست.

 



موضوع مطلب : تدوین فیلم

ارسال شده در: ۱۳۸۸/۱٠/۸ :: ٥:٤٧ ‎ب.ظ :: توسط : رضا



موضوعات
آرشيو وبلاگ
پيوندها
RSS Feed