مینیاتور
سلامی چو بوی خوش آشنایی
 

به گزارش خبرگزاری فارس، متن کامل دفترچه سیاست‌های سینمای ایران با عنوان «سیاست‌های سینمایی، مبانی،‌ رویکردها، شیوه‌های اجرایی، حمایت‌ها، زیرساخت‌ها و بایسته‌ها» که از سوی معاونت امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده به شرح زیر است.


بسمه تعالی

قال الله تعالی:
الذین یبلغون رسالات الله و یخشونه ولایخشون احداً الا الله و کفی بالله حسیبا
سوره احزاب آیه 39

حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام:
بال پرواز هرکس به اندازه همت اوست.

مقام معظم رهبری ( در دیدار با جمعی از کارگردانان سینما - خرداد 1385 ):
من می گویم الان کلید دست شماست. من شأن سینما را این می دانم. من می گویم امروز کلید پیشرفت این کشور به میزان زیادی دست شماست. شما می توانید این نسل را یک نسل پیشرونده، امیدوار، پرشوق،معتقد به خود و معتقد به ارزش های اسلامی و ملی خود بار بیاورید، و همین طور می توانید این نسل را شرمنده، پشیمان، زیر سؤال برنده افتخار انقلاب و دفاع مقدس بار بیاورید.

ریاست محترم جمهوری دکتر احمدی نژاد در جلسه دیدار با کارگردانان (28/مهر/87):
- ظرفیت سینمای ما بسیار بسیار بالاست ولی این ظرفیت ناشناخته مانده. هم برای سینماگران و هم مدیران.
- اهداف ما باید مشخص شود، معیارها بر آن اساس باشد، و اراده و همت برآن اساس شکل گیرد، آنگاه شکوفایی رخ خواهد داد
- اگر هنری پیشتاز باشد هیچ قدرتی نمی‌تواند آن را سانسور کند.

شهید آوینی:
سینمایی که می‌خواهد درخدمت اسلام باشد باید ( روی خطاب خویش ) را به (فطرت انسان ) بگرداند . آنان که درمعضلات مربوط به ( ماهیت سینما) خوب اندیشیده باشند ، می دانند که این ( روی گردانیدن ) به یک ( تحول اساسی درسینما) منجرخواهد شد.

سرآغاز
---------------------
رویکرد معاونت امور سینمایی تعامل و گفت‏وگوی شفاف، صریح و روشن با جامعه هنرمندان و سینماگران کشور و پرهیز از ابهام، پیچیدگی و چندگانگی در میان سیاستهای مدیریتی و اجرایی است. در آغاز سال 1389 و در ایام شهادت سید شهیدان اهل قلم و هنر، سیدمرتضی آوینی، در کنار برگزاری جلسه ای عمومی با سینماگران و دست اندرکاران فیلم و فیلمسازی کشور، کلیات سیاستهای سینمایی و رویکردهای اجرایی و مدیریتی، با هدف گشودن راهها و پنجره های تازه به عرصه های نو و تا حدی فراموش شده، تقدیم جامعه هنری و سینمایی می شود.
امید است این تدابیر قدمی هرچند آغازین،اما جدی و تعیین کننده برای اعلام سیاستهای دهه پیش روی باشد. دهه ای که به عنوان چهارمین دهه انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، پس از دهه های " دفاع مقدس "، " تلاش و سازندگی "، " تثبیت و شکوفایی "، به حق باید " دهه فرهنگ " نام گیرد.
تلاش شده است سیاستها و رویکردهایی که در صفحات بعد ملاحظه می کنید، منبعث از سیاستهای ابلاغی رهبر فرزانه انقلاب در سند برنامه پنج ساله آتی و چشم انداز بیست ساله باشد.
مدیریت سینمای ایران با استقبال از تاسیس و تشکیل " شورای‏عالی سینمای ایران " به عنوان عالی ترین مرجع سیاست گذاری و به مثابه مهمترین اتفاق در تاریخ سینمای ایران از تدابیر و مصوبات آتی این شورا در راستای اقدامات و تحولات بنیادین بهره لازم را خواهد برد.

1.مبانی
----------------
ما معتقدیم تفکر دینی تنها در حوزه اندیشه و رفتارهای شخصی و عبادی خلاصه نمی شود بلکه در همه ساحت هایی که به زندگی بشر و حتی فراتر از آن یعنی حیات پس از مرگ تعلق می گیرد ، نقش ، تاثیر و راه کار و برنامه دارد. بدیهی است هنر و به‏خصوص سینما که دریچه همه زایش های اندیشه ای ، عاطفی ، باورها ، زیبایی شناسی و رفتارهای احساس گرایانه بشری است ، بیش از هر ساحتی می تواند از انوار تجلی بخش دین حقیقی و حنیف یعنی اسلام عزیز بهره مند باشد. بر این اساس حاکم بودن بینش توحیدی بر تمامی شئون و عرصه حیات فردی و اجتماعی و نقش و تاثیر بنیادی اعتقاد به اصول و فروع دین مبین اسلام، کرامت ذاتی و شرافت انسان، همانندی و برابری انسانها، خیرخواهی، کمال جویی، آرمان خواهی، اصالت ارزش های معنوی، حریت، تربیت پذیری آدمی و... فضایل اخلاقی و معارف والایی هستند که در اصول سیاست های فرهنگی کشور و نیز قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بدانها اشارت رفته است که در این متن از آنها به مبانی یاد می کنیم.

1.1پیام
تلاش بر آن است تا از درونمایه ها و مضامین عمومی تولیدات سینمای ایران که به دست توانا و گوهر خلاقیت سینماگر ایرانی خلق می شوند، آثار و نتایج زیر حاصل گردد.:
- دین خواهی
- اخلاق گرایی
- آگاهی بخشی
- امید آفرینی

1.2 اولویت های موضوعی

اولویت های موضوعی در تولیدات فرهنگی و هنری هر جامعه ای نسبت مستقیم با باورها، آرمانها و اعتقادات آن دارد. در متن سیاست های فرهنگی نظام جمهوری اسلامی ایران، تأکید بر موضوعات زیر روشنگر راه آفرینش گران در عرصه هنر به ویژه سینما است.
- مفاهیم دینی و قرآنی
- عترت و اهل بیت
- مهدویت
- تحکیم خانواده
- کودک و نوجوان
- فرهنگ و تمدن ایران اسلامی (حوزه بزرگ جغرافیایی و تاریخی ایران فرهنگی)
- انقلاب اسلامی
- تاریخ اسلام و تاریخ معاصر
- جنگ نرم
- رویارویی استکبار با ایران و مقاومت اسلامی
- دفاع مقدس
- موضوعات سیاسی (داخلی و خارجی)
- مفاخر و مشاهیر
- دستاوردهای علمی و فناوری

1.3 اصول نظری هنر دینی
به منظور تبیین اصول و چارچوب های نظری و تئوریک هنر دینی با تاکید بر سینمای مبتنی بر آموزه‏های دینی و وحیانی کرسی های آزاد اندیشی و مجامع علمی برگزار خواهد شد.

2. رویکردها
---------------------------
2.1 اعتدال در تمامی جنبه های سینما و فیلمسازی

سینمای ایران باید در وجوه هنری، صنعتی، انتقال پیام و جذابیت به تعادل قابل قبولی برسد. سینمای تراز ایران در این دوره، در آثار و تولیداتی متجلی می شود که واجد خصلت های چهار گانه فوق باشند.سینمای استاندارد تعادل مطلوب این چهار وجه است .شاخص های این امرتوسط کمیته ویژه ای تبیین خواهد شد.

2.2 تقسیم عادلانه فرصت های کاری
پرهیز از ویژه خواری (رانت خواری) افراد، گروهها و جمع های خاص، قطعاً سبب ایجاد فرصت های برابر برای همه نیروهای مستعد خواهد بود.

2.3 نفی مرکز گرایی

همسو با سیاست های دولت، باروری استعدادها و ظرفیت های هنری در کلیه نقاط کشور، یکی از رسالت های اصلی مدیریت سینما در این دوره می باشد.
توجه خاص به استانها و مناطق کشور در قالب تعریف هشت منطقه بزرگ فرهنگی کشور با برنامه ریزی و طراحی مشخص و اجرایی در حیطه و عرصه سینمایی اعم از داستانی، مستند، کوتاه و بلند محور اصلی این سیاست است.
ایران به هشت منطقه فرهنگی* با مرکزیت شهرهای : تبریز - اهواز - همدان - مشهد - اصفهان -شیراز - کرمان - تهران ( به استثنای کلان شهر تهران ) به شرح زیر تقسیم می‌شود:

* آذربایجان شرقی وغربی ، اردبیل ، زنجان و گیلان ( منطقه یک )
* همدان ، کرمانشاه ، کردستان ، مرکزی ( منطقه پنج )
* تهران ، قزوین ، قم ، سمنان ، مازندران ( منطقه دو )
* خوزستان ، ایلام ، لرستان ( منطقه شش )
* خراسان رضوی ، شمالی ، جنوبی ، گلستان ( منطقه سه )
* فارس ، بوشهر ، کهگیلویه و بویراحمد ( منطقه هفت )
* اصفهان ، چهارمحال و بختیاری ، یزد ( منطقه چهار)
* کرمان ، سیستان و بلوچستان ، هرمزگان ( منطقه هشت )
حداقل فعالیت‌های سینمایی و فیلمسازی هر منطقه در هر سال عبارت است از : 2 فیلم سینمایی، 8 مستند نیمه بلند، 20 فیلم کوتاه با ساختار حرفه ای که تأمین هزینه های تولید در مناطق فرهنگی، به صورت مشارکتی بین معاونت امور سینمایی و منابع استانی با توجه به ظرفیت هاوزیرساخت های هر استان و منطقه خواهد بود.

2.4 تشکیل شورای‏عالی سینما
متعاقب تصویب اهداف، وظایف و ساختار تشکیلاتی این شورا در شورای هنر، مراتب به شورای‏عالی انقلاب فرهنگی برای تصویب نهایی منعکس خواهد شد .

2.5 مشارکت فکری با نخبگان
حرکت به سمت سینمایی که در بالاترین میزان مشارکت فکری و مشورتی با بخش های فکری و نخبه و مردمی جامعه به سر می برد، یکی از اهداف مورد نظر در این دوره می باشد. افزایش هرچه بیشتر و عمیق تر این سطح از مشارکت، در تحقق اهداف فرهنگی، اجتماعی، ملی و فرامرزی سینمای ایران نقش تعیین کننده خواهد داشت. این مشارکت در قالب مشاوره، همفکری، همکاری، شرکت در فرآیند تصمیم سازی مدیران، و.... با گروههای دانشگاهی، نهادهای مردمی، ارگانهای دولتی و مراکز قانونی، روحانیت،حوزه های علمیه،متفکران اجتماعی و... صورت می پذیرد.

2.6 جذب مخاطبین بالقوه
جذب گروه ها و اقشار عظیم مخاطبین مغفول مانده و فراموش شده به سینما و آثار سینمایی در سرلوحه توجهات در این دوره است.
ضروریست اقشار و مخاطبینی همچون خانواده ها، آموزش و پرورش، اقشار بسیجی، روحانیت، نخبگان علمی و دانشگاهی، روستا نشینان، شهرها و شهرستان‌های کوچک در حلقه? مخاطبان سینمای ملی قرار گیرند.
هم چنین درصدد خواهیم بود سینمای ایران به ظرفیت هایی دست یابد تا بتواند با میلیونها مخاطب جهانی ( در کشور های فارسی زبان ، مسلمان نشین ، آسیایی ، آفریقایی ، آمریکای جنوبی و... ) ارتباط برقرار کند .

2.7 فن آوری
تشویق به استفاده از فن آوری‌های پیشرفته و مدرن از پیش تولید تا پس تولید و نمایش، ضامن دستیابی سینما به سطح قابل قبولی از استانداردها است. در این راستا حمایت از ورود و استقرار سیستم های سخت افزاری و نرم افزاری، گسترش دانش فنی دست اندرکاران و تجهیز استودیوها و مراکز خدمات فنی سینمایی مورد توجه است.

2.8 رونق تولید
با افزایش تولید و استفاده از همه ظرفیت های مادی و انسانی موجود در سینمای ایران تلاش می‌شود با تولید فیلم‌های سینمایی، نیاز سینمای اکران، نمایش خانگی ، بازی های رایانه ای و نیز رسانه ملی تامین گردد.

3 شیوه های اجرایی
---------------------------------------
روش های عملیاتی مورد نظر با اعتنا به تجارب سی ساله و جلب مشارکت اهالی سینما به شرح سرفصل‌های زیر ترسیم و به اجرا در خواهد آمد.

3.1 پژوهش و فیلمنامه
از تاسیس دفاتر و موسسات "پژوهش و نگارش فیلمنامه " حمایت می شودو ازپیوند آنها با نهادهای علمی ، پژوهشی ، مراکز دینی و تربیتی استقبال می شود . این قبیل دفاتر تحت پوشش مالی و انعقاد قراردادهای پژوهشی و نگارشی(اعم از اقتباسی و تالیفی) قرار می گیرند. حمایت از متون سینمایی در چارچوب ارزش های ملی - اسلامی و فارغ از ملیت نویسندگان و محدوده های جغرافیایی صورت می گیرد .

3.2 فیلم فاخر
تولید آثار موسوم به فاخر، با اتکا به بودجه خاص و مصوب برای تولید این آثار در اعتبارات سالانه، ادامه می‌یابد.
فیلم فاخر به دو گونه از آثار شامل آثاری با موضوع ویژه وارزشمند و نیز فیلم‌های با تولید عظیم و سنگین اطلاق می شود.
بنیاد سینمایی فارابی، مدیریت هرگونه تولید حمایتی در سینما را به هر میزان، تحت سیاستهای معاونت سینمایی به‏عهده دارد. (به‏جز فیلم های اول، مستند و آثاری که با حمایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تولید می شوند).


3.3 کارگردانان اول
نخستین اثر بلند کارگردانان، اعم از اکرانی یا غیر اکرانی به مدد فن آوری های روز دیجیتال با حمایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به عنوان فیلم های اول ساخته می شود. هزینه های تبدیل این آثار به نسخه سی و پنج میلیمتری به شرط کسب استانداردهای اکران، از سوی مرکز فوق تامین می گردد.
تمامی مجوزهای کارگردانان اول (و نیز تهیه کنندگان اول) موقت و مشروط است. ارائه مجوزو پروانه ساخت برای تولیدات بعدی این گروه از کارگردانان و تهیه کنندگان به کیفیت محتوایی و ساختاری، و نیزاستانداردهای مورد نظر در تولید اول آنان بستگی دارد.
تهیه کنندگی و کارگردانی همزمان فیلم اول منوط به موافقت شورای پروانه ساخت و ارائه دو کار قابل قبول غیر اکرانی به تشخیص شورای مزبور بلامانع است.

3.4 پروانه‌ ساخت
درترکیب شورای پروانه ساخت یک نفر به نمایندگی از کانون کارگردانان و یک نماینده از تشکل واحد تهیه کنندگان حضور خواهند داشت.
تا زمان تشکیل تشکل واحد تهیه کنندگان نماینده معاون سینمایی در جلسات حضور خواهد داشت.
شورای پروانه ساخت، در صدور مجوزها به تعادل و تناسب در موضوعات و گونه‌های مختلف سینمایی، و نیز رسیدن به درصدهای لازم و پیش بینی شده برای همه مضامین و ژانرها توجه می کند. نکات مهم در صدور پروانه‌ ساخت عبارتند از :

- نوع عرضه و نمایش هر فیلم ( اکران یا غیر اکران ) در متن پروانه قید می شود. سینمای غیر اکران تمامی ویژگی های فیلم اکران نظیر عرضه در نمایش خانگی ، حضور در جشنواره های سینمایی و هفته های فیلم به‏جز اکران عمومی را دارا می‏باشد .
- پروانه برای تهیه کنندگان حقیقی و حقوقی صادر شده و به یک اندازه اعتبار خواهد داشت.
- تهیه کننده حقوقی باید فردی واجد شأنیت تهیه کنندگی را (به تشخیص اداره کل ارزشیابی و نظارت) به عنوان نماینده خود به مرجع صدور پروانه معرفی نماید.
- برای آن دسته از آثاری که موفق به دریافت پروانه‌ ساخت برای سینمای غیراکران می‌شوند، حمایت‌های مالی منظور می گردد. هم چنین این آثار می توانند در جشنواره های سینمایی داخلی و خارجی و هفته های فیلم حضور یابند .
- عملکرد سالانه تهیه کنندگان براساس شاخص های فیلم استاندارد پس از برگزاری هر دوره از جشنواره فیلم فجر، ارزشیابی شده و به اعتبار آثار تولیدی به چهارگروه تقسیم خواهند شد. تهیه کنندگان گروه یک سالانه امکان تولید سه فیلم، گروه دو دو فیلم، گروه سه یک فیلم سینمایی خواهند داشت و تهیه کنندگان گروه چهار یک سال از دریافت پروانه محروم خواهند بود.تهیه کنندگانی که دو بار در رتبه چهار ارزیابی قرارگیرند ، مجوز تهیه کنندگی آنها لغو می گردد . رده بندی بر اساس میانگین و معدل امتیاز دهی مراجع زیر صورت می گیرد : شورای پروانه ساخت - شورای پروانه نمایش - شورای جامع فناوری - کانون کارگردانان - تشکل واحد تهیه کنندگان- انجمن دستیاران کارگردان و برنامه ریزی- انجمن مدیران تولید.
- به منظور حفظ حریم و امنیت شغلی - حرفه ای دست اندرکاران سینما، پرورش استعدادها، تخصصی شدن امور و ساحت های متفاوت تهیه کنندگی و کارگردانی و ایجاد فرصت های تازه ،در حوزه سینمای اکرانی مجوز کارگردانی و تهیه کنندگی هم زمان صادر نمی شود. در موارد استثنایی به تشخیص شورای پروانه ساخت و اخذ رضایت سرمایه گذار آخرین فیلم تولید شده متقاضی پروانه ساخت صادر می گردد.
- تعداد پروانه‌ ساخت سینمای اکرانی هر ساله به اندازه ای خواهد بود که نیاز سالن های سینما را به حداقل 50 فیلم در سال تامین سازد.
- کلیه‌ آثار سینمایی دارای پروانه ساخت سینمای اکران از پشتیبانی های اداری، تجهیزاتی و تسهیلات مقرر بانکی و امتیاز فروش حقوق متعلقه ( فیلمخانه - نمایش خانگی - نمایش تلویزیونی- خارج از کشور - ناوگان حمل و نقل و... ) طبق ضوابط برخوردار خواهند بود . بدیهی است برخورداری از حمایت های مالی بنیاد سینمایی فارابی منوط به اخذ موافقت های آن بنیاد می باشد .
- هر ساله نامزدهای سیمرغ برای بهترین فیلم و نیز برنده سیمرغ بهترین کارگردانی ، پروانه ساخت فیلم سینمایی بعدی خود را بدون نیاز به طرح آن درشورای پروانه ساخت دریافت خواهند کرد .


3.5 شاخص گذاری استاندارد ها

شورای جامع فن آوری درمعاونت امور سینمایی با همراهی دو نماینده از هر صنف و رشته تخصصی نسبت به تعیین شاخص ها برای استاندارد سازی آثار سینمایی اقدام خواهد کرد.

3.6 نمایش خانگی

سینمای خانگی مقوم سینمای اکران است و طی این سالها در بیش از صدها شهر و شهرستان و هزاران روستای محروم از سالن سینما، عامل پیوند دهنده‌ی آحاد مردم با سینمای ملی بوده است. بازگشت بخش قابل توجهی از سرمایه اولیه تولیدات سینمایی، کمترین فایده این حوزه در کمک به اقتصاد سینمای ایران است. ایجاد هزاران فرصت شغلی، سرمایه گذاری‌های کلان در بخش های صنعتی تولید و تکثیر لوح فشرده، رونق کسب و کار در امر توزیع محصول، گسترش سواد بصری، از جمله ره آوردهای پدیده‌ نمایش خانگی در کشور است. اهم سیاست های این حوزه که در جمع دست اندرکاران نمایش خانگی کشور تبیین می شود، عبارت است از :
امنیت شبکه : از طریق گسترش شعاع عملیاتی ستاد مبارزه با محصولات غیر مجاز تامین خواهد شد.
نصب هولوگرام متحدالشکل با پرداخت هزینه های مترتب به روی کلیه محصولات نمایش خانگی ( اعم از فیلم و بازی)از سوی مؤسسات ویدئو رسانه الزامی است.
بهبود تامین فیلم : با اعمال کف خرید قیمت و تعداد فیلم سینمایی ایرانی و تهیه فیلم خارجی از منابع مطمئن عمل می گردد.
گسترش بازار: در داخل و خارج از کشور با حمایت از روش های نوین پخش و اطلاع رسانی تحقق می گردد. کمک بلاعوض برای نوسازی و آراستگی فروشگاه های بزرگ عرضه محصولات فرهنگی و استفاده از فناوری های ارتباطات و نیز برگزاری بازار محصولات نمایش خانگی در داخل و خارج از کشور از جمله این اقدامات هستند.
کیفیت شبکه : با ملزم کردن موسسات ویدئو رسانه به رعایت حداقل استانداردهای فنی تعیین شده در تهیه مستر توجه به عنصر صدا و تصویر و استفاده از فرمت های پیشرفته تکثیر و عرضه محصول، به دست خواهد آمد.
مؤسسه رسانه های تصویری بازوی حمایتی شبکه نمایش خانگی محسوب شده و در دوره پیش روی مأموریت توسعه صادرات و فروش تولیدات ملی اعم از مستند ، سینمایی، انیمیشن ، کوتاه و بازی را در بازارهای هدف به‏عهده خواهد داشت.

3.7 تولیدات مشترک

صدور فرهنگ انقلاب، اسلام و ایران و تحکیم مودت بین دولت ها و ملت های دوست، حول میراث و علائق مشترک، مستلزم بسط روابط سینمایی و از جمله انجام تولیدات مشترک است.
اولویت تولید مشترک با مناطق زیر می باشد :

- منطقه اکو و حوزه فرهنگی نوروز
- جهان اسلام
- قاره آسیا ، آفریقا ، آمریکای لاتین و جنوبی
- دیگر کشورهای جهان

مجوز این گونه تولیدات در شورای پروانه ساخت و با تأیید معاون امور سینمایی صادر خواهد شد.

3.8 سینمای مستند
تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در زمینه مستند در قالب آثار کوتاه ، نیمه بلند ، سینمایی مورد توجه و حمایت خواهد بود. این تولیدات متناسب با موضوع، ترکیب تیم سازنده و .... مورد ارزیابی حمایتی از 30% تا 100% قرار خواهند گرفت.
تعیین مشاور برای فیلم بلند اول سینمایی بنابر تشخیص مرکز اجباری خواهد بود.
سقف حمایت های مرکز در تولیدات اول از طریق 20% تا حداکثر 60% تعیین می شود.

1-8-3 تولیدات ویدیویی
تولیدات ویدیویی آن دسته از تولیداتی را شامل می شود که امکان نمایش عمومی درسالن های سینما را ندارند و صرفاً جهت استفاده از فضای سایر رسانه ها چون تلویزیون ،شبکه نمایش خانگی و... تولید می شوند.
حداکثر مشارکت مرکز در این تولیدات تا سقف 65% خواهد بود.


تداوم فعالیت های مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با تأکید بر حمایت از فیلم سازان اول و تولید مستندهای بلند سینمایی ،فیلم کوتاه اعم از مستند و داستانی و نیز گسترش (در صورت مشارکت منابع استانی ) و ساماندهی دفاتر انجمن سینمای جوانان ایران به‏منظور استعداد یابی و افزایش حضور جوانان و ارتقای کیفی آموزش و تولیدات ، از جمله سیاست های این دو مرکز در سال جاری خواهد بود.
همچنین با تأسیس بنیاد انیمیشن در آینده نزدیک ، حمایت از این گونه‌ سینمایی از مرکزگسترش سینمای مستند و تجربی منتزع خواهد شد.

3.9 بازی‌های رایانه‌ای

بنیاد ملی بازی های رایانه ای از جمله موسسات تحت حمایت معاونت امور سینمایی (به موجب اساسنامه مصوب شورای‏عالی انقلاب فرهنگی) از تولید بازی‌های جذاب ملی و نیز طرح و برنامه‌ های علمی و پژوهشی مرتبط حمایت مقتضی را به عمل می آورد.
تلاش خواهد شد همزمان با تولید فیلم های سینمایی که موضوع آن برای بازیهای رایانه ای مناسب تشخیص داده شود ، از تولید بازی رایانه ای این نوع فیلم ها حمایت شود.
حداقل و حداکثر حمایت بنیاد و یا مشارکت آن در شورای تسهیلات بنیاد حسب مورد مقرر خواهد شد.

3.10 نمایش واکران عمومی

معاونت سینمایی ، از اکران و نمایش عمومی فیلم های سینمایی از طرق زیر حمایت خواهد کرد :
1- شورای پروانه نمایش هنگام صدورپروانه نمایش با درجه بندی ، میزان حمایت ازنمایش واکران عمومی هرفیلم را مشخص خواهد کرد .
2- حمایت ویژه شامل نمایش همزمان درشهرستان ها و کمک به تبلیغات تلویزیونی خواهد بود .
3- بن کارت سینما مخصوص این فیلم ها دراختیاراقشار مختلف قرارخواهد گرفت .
4- فیلم های سینمایی غیر اکرانی حسب مورد و با تصویب شورای پروانه نمایش امکان اکران در گروه فیلم های مخاطب خاص را خواهند یافت. اکران آثار مستند و کوتاه نیز جهت علاقمندان با حمایت از باشگاه ها و کانون های فیلم به اجرا در خواهد آمد .
5- در راستای حمایت از اکران فیلم های مخاطب خاص و ایجاد فرصت برای مخاطبانی که دسترسی به سالن سینما ندارند، سینمای سیار راه اندازی می شود . با حمایت از بخش خصوصی و اختصاص تسهیلات ویژه این بخش فعال می شود .

3.11 اکران محدود
برای تولیدات سینمایی با موضوع خاص یا آن دسته از آثاری که تابع شرایط ویژه هستند، اکران با اعمال محدودیت انجام خواهد شد که این شامل: محدودیت نمایش برای سنین خاص، مناطق خاص ، یا محدودیت تبلیغات و ... می باشد.

3.12 توزیع و بازاریابی

اتخاذ سیاست‌ها و شیوه‌های اجرایی تازه در بخش توزیع و بازاریابی ضرورت تام و تمام دارد. این امر نه فقط در حوزه توزیع و پخش داخل کشور، بلکه در منطقه‌ بزرگ جغرافیایی و تاریخی ایران فرهنگی (سرزمین بزرگ نوروز) و نیز جهان اسلام، سپس قاره آسیا ، آفریقا ، آمریکای جنوبی و سرانجام کل جهان است. قلمرو توزیع نه فقط سینمای اکران، بلکه عرصه‌ نمایش خانگی، نمایش تلویزیونی و محافل جشنواره‌ای و خاص را در بر می‌گیرد. بدین منظور یکی از مؤسسات معاونت سینمایی به طور متمرکز عهده دار این مأموریت خطیر خواهد بود.

3.13 نمایش جهانی
نظر شورای صدور پروانه نمایش، با تأیید و موافقت معاون امور سینمایی برای نمایش فیلم ها در خارج از کشور، مجوز می‌دهد. این مجوز شامل حضور در جشنواره های جهانی، هفته های فیلم، اکران عمومی در دیگر کشورها، پخش از کانالهای ماهواره ای و سایر اشکال نو می باشد. بدیهی است هر نوع حمایتی از سوی معاونت سینمایی برای حضور یک فیلم در نمایش های جهانی، تابع رأی این شورا خواهد بود.
پخش فیلم ها درشبکه ویدیویی دیگر کشورها تابع مجوز نمایش خانگی درداخل کشور می باشد .

3.14 موسسه جشنواره ها
به منظور تجمیع امور جشنواره ها و اعمال مدیریت متمرکز و نیز کاستن از مسئولیت های اجرایی موسسات تابع معاونت امور سینمایی در زمینه برگزاری جشنواره های منطقه ای ، ملی و بین المللی ؛ موسسه ای به همین منظور تشکیل خواهد شد . این موسسه نظارت و سامان دهی سایر جشنواره های سینمای کشور را نیز به‏عهده خواهد داشت.

3.15 سایرموارد

آثار فیلمسازان ایرانی که در خارج از کشور با تکیه بر امکانات شخصی و بدون حمایت ها و بهره مندی از یارانه های دولتی ساخته می شوند، می توانند پس از پرداخت مبلغ مشخصی به صندوق حمایت از سینمای ملی ایران صرفاجهت اخذ پروانه نمایش خانگی اقدام کنند.
دستورالعمل خاص این نوع فیلم ها پس از تصویب متعاقباً اعلام می گردد.

3.16 اصلاح و تغییر مقررات

بر پایه‌ استاندارد سازی و ارزشیابی و درجه بندی، در تمامی آئین نامه‌ها و مقررات موجود تغییرات و اصلاحات لازم حسب ضوابط و روال قانونی صورت می گیرد.


4 حمایت ها
--------------------------------

در ادامه‌ سیاست عمومی هدایت سینمای کشور به سوی خصوصی سازی و کاهش تصدی گری دولت، حمایت های قانونی برای رشد و بالندگی سینما و تحکیم بنیان های اقتصادی آن، در اشکال زیر متجلی می‌گردد.

4.1 تشویق های ویژه

تهیه کنندگان و فیلمسازانی که آثار آنان در حوزه های مختلف مانند :
" برخورداری از مضمون و محتوای ویژه
" دستیابی به استانداردها
" جذب مخاطب گسترده
" حضور موثر و ارزشمند در جشنواره های جهانی
" کسب موفقیت ویژه در نمایش های خارجی
" استفاده از تجهیزات فناوری روز در ساخت فیلم ها
" فیلم ارزشمند و موفق اما کم هزینه

به شاخص های مطلوبی دست یابند، در پایان هر سال، از سوی معاونت سینمایی برگزیده شده و برای‌ ساخت پروژه بعدی مورد حمایت های ویژه قرار خواهند گرفت. این حمایت بین تهیه کننده و سرمایه گذار (خصوصی) و کارگردان ، متناسب با ارزیابی نقش آنان تقسیم خواهد شد.

4.2 تجهیزات و فناوری‌های نوین

هر فیلم و فیلمسازی که در صدد پیمودن شیوه های نوین فیلمسازی و استفاده از فناوری های روز در مراحل تولید و پس ازتولید باشد با رای شورای‏عالی فناوری در معاونت امور سینمایی از حمایت لازم برای تأمین هزینه‌ اجرا و تمهیدات صحنه های مورد نظر تا سقف صد در صد مورد حمایت قرار خواهد گرفت.

4.3 تأسیس صندوق حمایت از سینمای ملی

بر اساس بند ب ماده 104 برنامه چهارم توسعه کشور، این صندوق با هدف ساماندهی حمایت‌ها و تشویق فیلمسازان و فیلم‌هایی که به رشد و بالندگی سینمای ملی ایران کمک ‌کنند، تأسیس می‌شود.
آئین نامه و اساسنامه این صندوق و منابع درآمدی و هزینه کرد آن، پس از تصویب متعاقباً اعلام می شود.

5 زیرساخت ها

عقب ماندگی کشور در زمینه‌ ابنیه و زیر ساخت‌های سینمایی بی‌تردید یکی از عوامل بازدارنده، برای جهش اساسی سینمای ایران در سه دهه گذشته بوده است. نازل بودن سرانه‌ سالن و صندلی به جمعیت کشور و شکاف و فاصله‌ آن با استانداردهای جهانی ضرورت اقداماتی بنیادین در این زمینه را یادآور می‌سازد. بی تردید به دلیل ابعاد بزرگ سرمایه گذاری در این زمینه ولزوم جلب سرمایه گذاری خارجی و جنبه های ملی آن، می‌بایست در یکی از اولین جلسات شورای‏عالی سینمای کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفته و پیرامون آن تصمیمات اصولی اتخاذ شود.

5.1 سالن و پردیس‌های سینمایی

تعداد سالن های سینما در کشور 325 باب است، که در اولین گام این تعداد باید به دو برابر در کلان شهرها، مراکز استانها و شهرستان های پرجمعیت افزایش یابد. موسسه سینما شهر ( تحت حمایت معاونت امور سینمایی ) در صورت تصویب و تخصیص طرح ها و اعتبارات ملی یا استانی آماده‌ جهاد برای سرعت بخشیدن به نهضت سینما سازی در کشور است . این موسسه ،آماده ارائه هرگونه مشاوره و حمایت عملی در مکان یابی، طراحی، ساخت، بازسازی و تجهیز سالن‌ها و پردیس‌های سینمایی در کشور است. در حال حاضر عدم دسترسی مردم بسیاری از شهرهای کشور به سالن مناسب سینما ،علاوه بر بروز بی عدالتی دربهره مندی مردم از مواهب فرهنگی ،موجب دوری ناخواسته سینماگران و آثار سینمایی از فرهنگ ها و خرده فرهنگ‌های متنوع و قدرتمند در کهن سرزمین بزرگ ایران شده است که حاصل آن به یکنواختی و عدم تنوع در موضوعات و مضامین انجامیده است.
تاکید می گردد، تمهیدات لازم برای نهضت سالن سازی، با توجه به امکانات و فن آوری های مدرن، می‌‌تواند از جمله دستورکارهای مهم شورای‏عالی سینما باشد. درهمین رابطه تجهیزسالن های جدید درشهرهای فاقد سینمابه امکان پخش دیجیتال ( با رعایت اصول ایمنی ) درسرلوحه توجهات قراردارد.

5.2 شهرک و دهکده‌های سینمایی

وجود دو به اصطلاح شهرک سینمایی و تلویزیونی در کشور که فقط امکانات محدود محیطی و صحنه ای را دارا هستند، فقر سینما و تلویزیون کشور را به رخ می کشد. مطالعه فضا و کارکردهای شهرک ها و دهکده های سینمایی در جهان، ویژگی های استثنایی آنها را برای سرعت بخشیدن به انجام پروژه های سینمایی از یک‏سو و خلق و اجرای بسیاری از تمهیدات صحنه ای و رایانه ای در محیط‌هایی قرنطینه و به دور از مسائل دست و پاگیر محیط‌های شهری از سوی دیگر، جلوه گر می سازد این موضوع نیز به دلیل ابعاد اقتصادی، فنی و هنری و نیازمندی به حجم بالای سرمایه گذاری، قابلیت طرح و بررسی در شورای‏عالی سینمای کشور را داراست. امید می‌رود در صورت گشایش در این امر مهم، امکان خدمات فرامرزی برای سینما و تلویزیون کشور نیز مهیا گردد و زمینه تازه‌ای برای رشد و پرورش صدها متخصص و ایجاد فرصت های شغلی جدید فراهم گردد.


5.3 ساماندهی مراکز خدمات سینمایی

پراکندگی دفاتر و مراکز خدمات و پشتیبانی سینمایی در سطح شهر بزرگ تهران، اعم از دفاتر تولید ، پخش ، لابراتوار ، استودیو های صدا گذاری و ... سبب صرف هزینه های سنگین برای تردد، استقرار دفاتر در محیط های نامناسب، جابجایی های مکرر به دلیل استیجاری بودن مرکز و نگهداری غیر اصولی بسیاری از تجهیزات حساس و آسیب پذیر شده است. از این روی به نظر می رسد تجمیع این مراکز در نقطه ای مناسب در حریم شهر تهران و اعطای فرصت به مراکز فاقد مجوز ( از پی تصویب و ابلاغ آیین نامه این‌گونه مراکز ) برای دریافت پروانه‌ رسمی فعالیت، آرایش به‏مراتب بهتری را بدان‌ها بخشد. کار مطالعاتی این امر هم اینک در دستور کار شورای‏عالی فناوری معاونت سینمایی قرار گرفته است.باتوجه به توصیه دولت مبنی برمهاجرت ازتهران و کاستن از بار جمعیتی این کلان شهر، مدیریت سینمای کشور آمادگی خودرا برای انتقال استودیوها ، دفاترتولید ، مراکز خدمات فنی ، لابراتوارهاونهادهاو ادارات مسئول ازتهران به مکانی مناسب را قابل مطالعه و بررسی می داند .


5.4 کاخ جشنواره

به منظورتامین فضا و امکانات متمرکزبرای برگزاری کلیه جشنواره های سینمایی درتهران ، این معاونت اختصاص اعتبار ویژه ای برای احداث چنین مجتمعی را ازضرورت های مبرم سینمای ملی می داند . بدیهی است سرمایه گذاری مشترک دولت وسایرنهادهای عمومی گره گشای مشکلات موجود خواهد بود .

6 بایسته‌ها
-----------------------------
منظور از بایسته در این متن انتظاراتی است که از سایر سازمانها و نهادهای تصمیم ساز کشور برای بهبود و ارتقای برنامه سینمای ملی می رود.

6.1 رسانه ملی

گسترش ارتباط کاری با صدا و سیما و توجه ویژه به ظرفیت‌های بسیار بالای نمایش فیلم‌های سینمایی در تلویزیون از اولویت های این دهه می باشد . تلاش می شود بخش عمده ای از نیازهای رسانه ملی درپخش فیلم های سینمایی طبق ضوابط تعیین شده ومورد توافق سینما وصدا و سیما تامین شود .



6.2 مدیریت واحد کلان

پرهیز از اقدامات پراکنده، موازی کاری، تضییع منابع مالی و انسانی و متقابلاً استفاده بهینه از امکانات و سرمایه های موجود هدایت و برنامه ریزی هدفمند، مستلزم تمرکز مدیریت در مجموعه فرهنگی و هنری کشور به‏طور اعم و سینما به‏طور اخص است.
توزیع عادلانه‌ منابع اعتباری در سطوح استانی و افزایش اختیارات مدیران مناطق به معنی تضعیف و نادیده انگاشتن سیاست گذاری و برنامه ریزی های ستادی و کلان نیست. حال که منابع قابل توجهی برای توسعه‌ فرهنگ و هنر مناطق در بودجه های سنواتی لحاظ شده است، مدیریت واحد سینمای کشور وظیفه خود می‌داند، الگوهای مشخصی را به اقتضای ویژگی های هر استان برای افزایش زیر ساخت های سینمایی، رونق تولید و مجموعه امور خدماتی مربوط به سینما طراحی و ابلاغ نماید.
پیگیری دقیق و جدی این امر نیز از طریق شورای‏عالی سینما به عمل خواهد آمد.


6.3 سینما و سایر سازمانها

ضرورت دارد تمامی فعالیت‌های فیلمسازی وزارتخانه ها، نهادها، ارگانها و مراکز دولتی و نیمه دولتی و هرگونه سرمایه گذاری در سینما، با هماهنگی کامل معاونت سینمایی انجام گیرد.
اجرای دقیق و جدی این امر نیز از طریق شورای‏عالی سینما قابل پیگیری می باشد.

در پایان سیاست‌های معاونت امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فروردین 1389 آمده است:
این پایان راه نیست. هرگام به جلو، خود مقدمه و سرآغاز گامی دیگر است، و هر پله ارتقا و رشد، مسیری بی انتها به سوی افق بلند آرمان های دینی را نشان می دهد.
اما گام آغازین و پله اول مهمترین است.
و توفیق از خداست.

 



موضوع مطلب : سینمای ایران

ارسال شده در: ۱۳۸٩/۳/٢۸ :: ۱۱:٤۳ ‎ب.ظ :: توسط : رضا



موضوعات
آرشيو وبلاگ
پيوندها
RSS Feed