مینیاتور
سلامی چو بوی خوش آشنایی
 

حسین سهیلی زاده گفت: مجموعه تلویزیونی "فاصله ها" کامل کننده نگاه جدید رسانه ملی به معضلات اجتماعی و خانوادگی است.


به گزارش خبرنگار خبرگزاری سینمای ایران، نشست خبری مجموعه "فاصله ها" بعداز ظهر روز گذشته 23 مرداد ماه با حضور حسین سهیلی زاده؛ کارگردان، مسعود بهبهانی نیا؛ فیلمنامه نویس، مهدی شفیعی؛ تهیه کننده، حسن جوهرچی و شهرام عبدلی؛ بازیگران این مجموعه تلویزیونی برگزار شد.

حسین سهیلی زاده کارگردان این مجموعه تلویزیونی در سخنان ابتدایی نشست گفت: جریانی که پنج سال پیش با مجموعه تلویزیونی نرگس شزوع شد زمینه نگاهی جدید در رسانه ملی را نسبت به مسائل اجتماعی و خانوادگی فراهم کرد که متاسفانه با یک سال وفقه همراه بود اما با ساخت مجموعه ترانه مادری این روند ادامه پیدا کرد. ترانه مادری کاری بود که مسعود بهبهانی آن را نوشت و در نهایت با پخش آن استقبال بسیار خوبی را در زمان خودش شاهد بودیم.

وی افزود: مشاهده شد مخاطب با این دسته کارهایی که به بیان معضلات و مشکلات اجتماعی می پردازد خوب ارتباط برقرار می کند زمینه بعدی این حرکت را با سریال "دلنوازان" فراهم کردیم. این مجموعه نیز به معضلات جوانان و مسائل اجتماعی پرداخت. که در نهایت محمدرضا شفیعی مجموعه "فاصله ها" را به من پیشنهاد داد. این مجموعه در نگاهی بسیار پخته تر و جا افتاده تر از مجموعه های "دلنوازان" و "ترانه مادری" است و همین امر استقبال بسیار خوب مخاطبان را از آن به همراه داشت. زیرا این قبیل کارها از دل مردم بر می آید و ضمن اینکه به مشکلات آنها می پردازد با مردم ارتباط بسیار خوبی را برقرار می کند.

وظیفه اصلی هنرمندان بزرگنمایی معضلات جامعه است
این کارگردان ادامه داد: معضلات اجتماعی بزرگ و برجسته بوده و در حقیقت یکی از وظایف هنرمندان بزرگنمایی معضلات و مشکلات است و اگر به این مسائل پرداخته می شود یقینا وجود دارد و باید گفته شود. پس زمانی که مردم با آن ارتباط برقرار می کنند به معنای قبول وجود این معضلات بوده و طرح موضوع حقیقت دارد.

سهیلی زاده خاطرنشان کرد: "فاصله ها" در عین اینکه به خوبی معضلات اجتماعی را بیان کرده سعی داشته تا به بهترین شیوه ممکن نسبت به طرح آنها اقدام کند. در حقیقت زمانی که کار درامی انجام می دهیم این کار به بزرگنمایی نیاز دارد زیرا اگر این موارد در نظر گرفته نشود با کار خنثایی روبرو می شویم که در جذب مخاطب ناکام بوده و در نهایت موجب می شود تا او کانال تلویزیون را عوض کند.

وی عنوان کرد: سریال فاصله ها قصد دسته بندی مخاطبان خود را تدارد و موضوعات اجتماعی مطرح شده در مجموعه های تلویزیونی باید سطوح متوسط جامعه را در بر بگیرد و موضوع گسست نسل ها که در مجموعه تلویزیونی "فاصله ها" آمده بحث بسیار مهم و تاثیر گذاری است.

کارگردان ترانه مادری گفت: موضوع گسست نسل ها آنقدر مهم است که جامعه شناسان و روانشناسان به آن ورود کرده و خواستار بحث و بررسی آن در مجامع علمی و تحقیقاتی شده اند. پس ما فیلم سازان با ساخت این قبیل کارهای تلویزیونی به حریم خانواده ها وارد شده و مخاطبان این مجموعه ها را نسل های مختلف یک خانواده آن هم در کنار هم مشاهده می کنیم. در نتیجه لازم است تا زبان و موضوع این مجموعه ها برای تمامی نسل های یک خانواده قابل فهم باشد.

سهیلی زاده ادامه داد: در سناریو چند عامل به عنوان نمادین به منظور نمایش تفاوت نسل ها آمده که از آنها می توان به بحث ارزشها و عبادات، مسائل اقتصادی و مناسبات دختر و پسر اشاره کرد که این موارد در فیلمنامه بررسی و روی آن قصه پردازی شده است.

وی افزود: موضوع بیان گسست نسل ها در این مجموعه تلویزیونی را رد کرده زیرا این مجموعه تلویزیونی قصد نشان دادن این فاصله ها را نداشت. واقعیت این است که اختلافات سلیقه ای در خانواده ها امری عادی بوده و فاصله ها هشداری به خانواده ها می دهد که بایستی با یکدیگر ارتباط داشته، فرزندان را از خود دور نکرده و با هم تعامل داشته باشند زیرا بسیاری از خانواده ها با این قبیل مشکلات دست به گریبان هستند.

محمدرضا شفیعی تهیه کننده فاصله ها در ادامه نشست گفت: "فاصله ها" موضوع معضلات اجتماعی و گسست نسل ها را مطرح کرد. ولی قرار نیست که تمامی مشکلات جامعه در قالب یک سریال بیان شود. بحث ارزش ها بارزترین موضوعی بود که در این مجموعه به آن پرداخته شده است. این مجموعه شروعی است که بحث ارزش ها را به عنوان بارزترین فاصله میان نسل ها مورد بررسی قرار گیرد.
سهیلی زاده در ادامه نشست گفت: در زمان طرح ساخت این مجموعه تلویزیونی روابط دختر و پسر به عنوان خطوط جذاب آن در نظر گرفته شد و این حمایت بسیار خوب مدیران سازمان صدا و سیما بود که بسیار خوب و منطقی با موضوع این سریال برخورد کرده زیرا اگر حمایت آنها نبود این مجموعه قطعا تهیه و پخش نمی شد.

"فاصله ها" از خط قرمز عبور نکرده است
وی افزود: این موضوع که در "فاصله ها" از خط قرمز عبور شده مخالف هستم ولی روی خطوط قرمز حرکت کردیم. وقتی در مجموعه ای به خطوط قرمز نزدیک می شویم باید یک تعامل و همفکری با مدیران داشته باشیم. در این سریال خطوط قرمز به تصویر کشیده شد و از خط قرمزی عبور نکردیم. در حقیقت این قبیل حذف و اضافه ها در چنین مجموعه هایی امری عادی و بدیهی است.

مسعود بهبهانی نویسنده فیلمنامه "فاصله ها" نیز در ادامه نشست گفت: زمانی که یک نویسنده طرح را برای ساخت ارائه می دهد گاهی وارد حوزه هایی می شود که برای نخستین بار است که مطرح می شود. و این مدیران شبکه هستند که با این سریال ها برخورد می کنند.

وی افزود: تحمل جامعه و دریافت مدیران از بازخورد یک واقعه در داستان بسیار مهم است. زیرا یک مدیر با درایت خود به خوبی تشخیص می دهد که بازتاب نمایش یک صحنه در اقشار مختلف کاملا متفاوت است.

شفیعی در ادامه نشست افزود: جامعه ما در حال رشد بوده و مشکلات و مسائل مربوط به خود را نیز دارد و مدیران هم به نوعی با این مشکلات روبرو هستند و هنرمندان باید خواسته هایی پیرامون طرح این مشکلات داشته باشیم که باید آنها را در مجموعه های تلویزیونی و فیلم ها که البته این خواسته ها باید مدیریت شده باشد طرح کنیم.

وی به موضوع ارتباط عبور این مجموعه از خط قرمزها و میزان مخاطبان آن اشاره کرد و گفت: بسیاری از سریال ها بودند که از خطوط قرمز بیشتر عبور کرده و مسائل را عریان تری را بیان کردند ولی مخاطبان کمتری به نسبت "فاصله ها" داشتند. این موضوع ثابت می کند که ارتباطی مابین عبور از خط قرمز ها در فیلم و جذب مخاطب وجود ندارد.

داستان "فاصله ها" قصه روز جامعه است
این تهیه کننده داستان "فاصله ها" را قصه روز جامعه دانست و عنوان کرد: داستان فاصله ها قصه ای است که مردم با آن درگیر بوده و آن را به خوبی درک کرده اند. این مجموعه فقط یک ماجرا را تعریف نکرده بلکه یک سرانجامی را نشان داده که بسیاری از مردم با آن درگیر هستند. این همان رسالت و پیام اصلی مجموعه "فاصله ها" محسوب می شود. در اصل سرانجام رابطه های دختر و پسر در سطح جامعه گوشزدی است که این سریال به خانواده ها و جوانان می کند.

سهیلی زاده در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران پیرامون غیر واقعی بودن شخصیت حاج رضا پاسخ داد و گفت: با این موضوع موافق نبوده زیرا اگر در مناطق و محلات جنوب تهران جستجو کنید امثال حاج رضاها را به فراوانی مشاهده می کنید. البته می شد نقطه ضعفی برای این شخصیت قرار داد ولی نیازی به آنها در این مجموعه دیده نمی شد.

بهبهانی نیا در ادامه صحبت های سهیلی زاده گفت: محسن شخصیت بسیار خوبی با باورها و عقاید قابل دفاع است و در مبانی محسن هیچ شک و تردیدی نیست ولی روش اجرایی او نامناسب است زیرا او با تمام خوبی های خود نتوانسته ارتباط خوبی با پسر خود برقرار کند. تفاوت سریال فاصله ها نسبت به سایر سریال ها نقد همزمان پدر و پسر در این داستان است. حالا چه کسی باید محسن را نقد کند؟ شخصیتی همانند حاج رضا این وظیفه را بر عهده دارد. در حقیقت اگر حاج رضایی در فیلم نباشد نمی توانیم به سوی نقد محسن حرکت کنیم.

شهرام عبدلی نیز در ادامه پیرامون علاقه مخاطبان عام نسبت به پایان های خوش در سریال ها گفت: مردم و مخطبان علاقه خاصی به پایان های خوش در مجموعه های تلویزیونی دارند و این را از ما دست اندرکاران سینما و تلویزیون خواستار هستند.

جوهرچی: شاهرخ استخری بهترین بازیگر سریال "فاصله ها" است
حسن جوهرچی بازیگر نقش فرهاد گفت: با احترامی که برای تمامی بازیگران و عوامل مجموعه فاصله ها قائل هستم باید از "شاهرخ استخری" به عنوان بهترین بازیگر نام ببرم زیرا او بسیار حساب شده در این مجموعه بازی کرد و برای تک تک حرکات خود تحلیل انجام داد. اگرچه گاهی اوقات خام و حساب نشده عمل می کرد که این ضعف باتوجه به سن بسیار کم او که 21 سال بیشتر ندارد قابل چشم پوشی است.

سهیلی زاده ادامه داد: موضوع جام جهانی فوتبال مقداری بر روی متن سریال به لحاظ زمان اثر گذاشت و زمان آن را محدود کرد و بهبهانی نیا مجبور شد مقداری از بخش های فیلم را کوتاه کند. به عنوان مثال بحث بیشتری پیرامون نقش وحید فرزند کوچک محسن در سریال درنظر گرفته شده بود که به علت کمبود زمان برای پخش کوتاه شد.

بهبهانی نیا در بخش دیگر سخنان خود گفت: در مجموعه "فاصله ها" تفاوت 10 ساله ای مابین دو فرزند محسن نشان داده می شود که این موضوع بیانگر این موضوع است که به طور متوسط هر 10 سال تفاوتی بین نسل ها ایجاد می شود که نباید این اختلاف در عقاید و نظر ها به بحران کشیده شود و تمامی این صحنه ها رنگ آمیزی است که برای محسن در این مجموعه درنظر گرفته شده و نشان می دهد محسن بر خلاف ویژگی های خوب و مثبتی که از آنها برخوردار است رفتار مناسبی با فرزندان خود ندارد.

سهیلی زاده در پاسخ به سوال یکی از خبرنگارن که گفته بود شما فقط یکبار به هر بازیگری نقش می دهید گفت: این موضوع را قبول ندارم زیرا این فیلمنامه است که مشخص می کند چه بازیگری توانایی ایفای نقش در آن را دارا است. در حقیقت از سریال "ترانه مادری" به بعد از بازیگران و علاقمندان به بازی تست تصویری گرفته می شود و دستیارانم بازیگران جوان را بررسی کرده و در مواردی که لازم باشد شخصا اقدام به گرفتن تست از بازیگران و انتخاب آنها برای ایفای نقش در فیلمها و سریال ها می کنم.

وی افزود: در پشت درب های سینمای ایران جوانان با استعداد فراوانی مشاهده می شود که علاقه بسیار فراوانی به ورود به عرصه سینما دارند که می توانیم به آنها کمک کرده تا باتجربه شده و در جلوی دوربین ظاهر شوند.

شهرام عبدلی نیز در ادامه برنامه گفت: تا چند وقت پیش بازی در نقش های پیجیده و بعضا منفی را ترجیح می دادم ولی الان دیگر علاقه ای به بازی در نقش منفی ندارم و اگر بازی کنم برای رفع معاش است. دلیل آن مردمی است که خیلی با قصه درگیر می شوند. الان سینمای هند هم دیگر به این صورت نسیت و در تمام دنیا بیشتر درخواست برای بازی در نقش منفی است. ولی در حال حاضر آنقدر در میان مخاطبان سینما و تلویزیون افسون زدگی مشاهده می شود که شرایط بازی در این نقش ها سخت و دشوار شده است.

جوهر چی نیز در ادامه بحث گفت: هر بازیگری علاقه دارد تا تمامی جنبه های یک انسان را نشان دهد. اما نقش منفی در مورد انسانی است که مجموعه ای از بدی ها را در خود گرد آورده است. باید بازیگری که نقش منفی بازی می کند از نظر خانواده و شیوه زندگی بررسی شود. زیرا بازی او در یک نقش منفی دلیلی برای بد بودن او نیست.

سهیلی زاده پیرامون بخش های جنگی مجموعه گفت: در مورد صحنه های جنگی این سریال در حقیقت استفاده آنچنانی از تصاویر آرشیوی نشد و در کل مجموعه بیش از یک دقیقه برای موضوع جنگ در نظر گرفته نشده است.

وی ادامه داد: جنگی که در دهه 60 شمسی در ایران رخ داد مسئله بسیار مهمی در کشور محسوب می شود که تمامی ارکان کشور را تحت تاثیر خود قرار داده است. در حقیقت یکسری از تفکرات که امروزه حاکم است برخواسته از همان تفکرات دهه 60 است. ما قصد داشتیم تا نوع تفکر و طرز فکر این افراد که به دهه 60 ارتباط دارند را نشان دهیم.

سهیلی زاده در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید مجموعه های تلویزیونی شبکه فارسی وان و فاصله ها به یک اندازه مخاطب داشت گفت: جذابیت هایی را که سریال های فارسی وان دارد در مجموعه های ما دیده نمی شود و حرف هایی که در برنامه های تلویزیونی ایران زده می شود آنجا یافت نمی شود. در حقیقت آنها یکسری پارامترهایی دارند که نه ما به انها اعتقاد داریم و نه به طرف آنها می رویم ولی باید آنقدر برنامه ریزی کنیم تا با تمام آن چیزهایی که آنها دارند و ما نداریم در جذب مخاطب آنها را شکست دهیم.

مجموعه تلویزیونی فاصله ها این موضوع را ثابت کرد که می توان با استفاده از داستان، بازیگران و تیم های حرفه ای مردم را به پای تلویزیون برگرداند. رقابت مجموعه های داخل با برنامه های فارسی وان جنگی نابرابر است و همین قدر که توانستیم وارد میدان مبارزه با آنها شویم برای ما موفقیت محسوب می شود.



موضوع مطلب : برنامه تلویزیون

ارسال شده در: ۱۳۸٩/٥/٢٤ :: ٥:۱٩ ‎ب.ظ :: توسط : رضا



موضوعات
آرشيو وبلاگ
پيوندها
RSS Feed