مینیاتور
سلامی چو بوی خوش آشنایی
 

مشکلات تکنیکی تداوم در طول برنامه بر می گردد به تغییرات ناگهانی و چشم گیر و غیر قابل فهم  که در صدا و تصویر رخ می دهد.

بعضی از ما بینندگان این مشکلات را پذیرفته ایم اما بعضی از ماها نه.  همچنین ما پذیرفته ایم تغییرات رنگی تصویر و صدا را که در هنگام برش بین دو نما ایجاد می شود بپذیریم اما این اشتباهات و تغییرات آشکار در کارهای داستانی ناخواسته توجه ما را از سیر داستانی قصه منحرف می سازد. در برنامه سازی تلویزیون همه چیز باید "شفاف" باشد تا عواملی که توجه بیننده را مختل می سازد تا او پیام و داستان را به خوبی دریافت ننماید به حداقل برسد.


 مشکلات تداومی صدا:

 مشکلات تداومی صدا می تواند ناش از یک محدوده خیلی وسیع از فاکتورها باشداز جمله تغییراتی که به واسطه برش از یک نما به نمای دیگر رخ می دهد به مانند:

-        صدای پس زمینه

-         صدای محیط (انعکاس در درون اتاق، فاصله میکروفن و...)

-        محدوده پذیرش فرکانسی میکروفن و تجهیزات صوتی

-        سطوح صدا

در کارهای تک دوربینه مشکلاتی که در بالا  به آنها اشاره شد به آسانی به وجود نمی آید؛ البته این مشکلات عیان و آشکار نمی شود تا هنگامی که شما این نماها و برداشتها را برای تدوین در کنار یکدیگر قرار دهید.به طور مثال؛ هرگاه شما از یک نما به نمای دیگری برش نمایید شما ممکن است که به صورت تصادفی مجری چند گام جلو امده  است که این تغییرات ممکن است تغییراتی در بلندی یا سطح صدای پس زمینه ایجاد نماید(ترافیک ، کولر یا هر چیز دیگر).

بسیار یاز این دست مشکلات می تواند با کمک مهارتهای فردی یا اکولایزر میز صدا بر طرف شود هر چند تغییرات در پس زمینه می تواند به وسیله موسیقی یا صدای خیابان پوشیده شود .

در بسیاری از اوقات اجتناب نمودن از افتادن در دام این مشکلات آسان و راحت است.

 

چیزهایی که باید نسبت به آنها حساسیت داشته باشید

 

ابتدائاً آگاه باشید که میکروفنهایی که در فواصل مختلف از هم به کار گرفته می شوند، صداهای متفاوتی را تولید می نمایند و این تغییر به خاطر تغییرات اکوستیکی محیطی است به مانند آن چه که در واقعیت وجود دارد و به این صورت است که فرکانسها به واسطه زیاد شدن فاصله ها کم می شود.

اگر چه بعضی از میکروفنهای گران قیمت جهتی تاثیرات فاصله ها را به حداقل رسانده اند، بسیاری از آنها تاثیرات را نشان می دهند. در این جا لازم است این نکته ذکر شود که یک هدفون حرفه ای می تواند برای آشکار ساختن بسیاری از تفاوتهای صدایی به شما کمک نماید.

امروزه که میکروفنهای بی سیم که گسترش زیادی نموده اند، در بسیاری از تولیدات تلویزیونی از چنین فن آوری یرای هر یک از بازیگران استفاده می شود. به واسطه این که این میکروفنها در زیر لباسهای افراد پنهان می شوند، فاصله میکروفن در فواصل مختلف و در طول زمانهای متفاوت تغییر نمی یابد و به علت نزدیکی میکروفن به دهان، صداهای پس زیمنه حذف می شوند. بعضی از چیزهایی که ما در مورد میکروفنهای شخصی صحبت کردیم را به خاطر بسپارید.

نسبت به تغییرات صدای پس زمینه حساس باشید که بی توجهی به این امر برای شما در تدوین دردسرساز می شود؛به طور مثال ، صدای ماشین یا موتوری که از پشت سر می گذرد ممکن است به طور ناگهانی آشکار شود و یا ناپدیدگردد هنگامی برش از یک نما به یک نمای دیگر که در زمانهای مختلفی از هم ضبط شده اند.

گاهی اوقات صدای غالب پس زمینه هنگام برش (Cut)حذف نمی شود اما ممکن است اندازه یا بلندی آن کم یا زیاد شود. این حالت ممکن است نتیجه تغییرات و تفاوتها در فواصل میکروفنها باشد.

 تکنیسینهای صدا اغلب درخواست می کنند که بعد از اتمام مصاحبه برای چند دقیقه دستگاههای ضبط صدا یا تصویر به ضبط خود ادامه دهند تا انان بتوانند صداهای آمبیانس محیط را ضبط نمایند.

  background scene

در مورد آبشار اخیر، به واسطه این که صدای شرشر آب در تمام قسمتهای ضبط ادامه دارد و یکسان است؛ هیچ اتفاق خاصی در تدوین به خاطر ناسازگاری صداها رخ نخواهد داد.



موضوع مطلب : تدوین فیلم

ارسال شده در: ۱۳۸۸/۱٠/٩ :: ٩:٢٧ ‎ب.ظ :: توسط : رضا



موضوعات
آرشيو وبلاگ
پيوندها
RSS Feed