مینیاتور
سلامی چو بوی خوش آشنایی
 

: White Balance

    برای دوربینهای ویدیویی یک کار ضروری است و آن را نباید یک کار تزیینی دانست. مشابه این عمل در فیلمبرداری با «فیلتر» انجام می شود.

اما تعریف White Balance: توجیه دوربین نسبت به سه رنگ اصلی. در نورسفید نسبتهای متفاوتی از قرمز ، سبز وآبی وجود دارد و وقتی ما عمل وایت بالانس را انجام می دهیم ، در واقع به دوربین می گوییم که منظورمان از سفید، چه سفیدی است.

Black Balance      در واقع معکوس White Balance است. در واقع به دوربین می گوییم با نسبتهای نوری ای که در داخل صحنه وجود دارد،منظور از سیاه در ان صحنه چیست.در واقع با این عمل سیاه تن رنگی پیدا نمی کند. در واقع ایت سیاه، سیاه ماندگارتری است. وقتی عملBlack Balance  را انجام می دهیم در سیاهی، جزییات بیشتری را می توانیم ببینیم. این نکته رابه یاد داشته باشید که حداقل در روز یک بار عمل Black Balance را انجام دهید.

     چشم انسان قابلیت دیدن طول موجهای 700-400 نانو متر رادارند. درویدیو یکی از چیزهایی که بسیار در عمل وایت بالانس دخالت می کند، طول موجهایی است که خارج از این محدوده  وجود دارند؛ به طور مثال وقتی در کوهستان تصویربرداری می نمایید، به علت وجود امواج آبی رنگتان به «نارنجی» تمایل پیدا می نماید.


خاصیت پسماند نوری:

       وقتی به جسم روشنی نگاه می کنیم تصویرش در شبکیه چشم میافتد  اما اگر به هر دلیلی جلوی دید ما گرفته شود به مدت 10/1 (یک دهم) ثانیه تصویر با همان روشنایی و همان رنگ در چشمانمان باقی می ماند. بعد از این مدت ابتدا رنگ وپس از آن به تدریج روشنایی و درخشش تصویر از بین می رود. به طور مثال؛ وقتی به آبی نگاه می کنیم و  بعد از آن وقتی چشم را می بندیم رنگ متضاد یا مکمل آن در چشم باقی می ماند.

 

شاتر:

        وظیفه اصلی شاتر در دوربینهای سینمایی باعث می شود تا جلوی نور گرفته شود تا یک فریم عوض شود و فریم خام جانشین ان گردد. در همه دوربینهای سینمایی این کار به صورت مکانیکی صورت می گیرد.

     در دوربینهای ویدیویی باآن ساختار خاص خودش شاتر مکانیکی نداریم یعنی عملاً چیزی وجود ندارد تا جلوی نور را بگیرد. سرعت شاتر در این گونه دوربینها، سرعت اسکن کردن تصویر است. مثلاً تصویر در 60/1(یک شصتم)ثانیه اسکن می شود.مثلاً: 25/1 (یک یست پنجم) ثانیه یعمی کاری کرده ایم که مجموعه تصویر را در این مدت ـ 25/1(یک یست پنجم) ثانیه ـ اسکن نماید.

   این را باید اضافه نمود که اضافه نمودن سرعت شاتر الزاماً به معنای کم نمودن کیفیت تصویر نیست. در دوربین تصویربرداری به دلیل محدودیتهای فنی نمی توانیم سرعت فریم را اضافه یا کم نماییم.

 

انواع شاتر:

1-     شاتر ثابت: زاویه اش 180 درجه است.

2-      شاتر متغیر: در شرایط عادی زاویه اش 180 درجه است، می توانیم زاویه اش را تا 90 درجه تغییر دهیم.

به طور کلی(نوردهی= زمان* شدت نور) می باشد. اگر زمان نور را کم نماییم، میزان نوردهی کم می شود.

 

عمق میدان:

50 برابر در کار ویدیو بیشتر از فیلم اهمیت دارد. عمق را عدسی و... می سازند. عمق میدان در کارهای ویدیویی به شدت کاهش می یابد. با کم کردن عمق میدان می توانیم ارزش تصویر را کم نماییم.

   گاهی بیشترین عمق میدان مد نظر ماست در این صورت باید از عدسی فوق کانونی استفاده نماییم. در این حالت عدسی و دیافراگم در عمق میدان تاثیر ندارند و فقط فاصله فوکوس موثر است. اگر عدسی 50 و دیافراگم 8/2، طبق جدول فاصله  فوق کانونی مثلاً1 متر باشد، نصف یک متر تا بی نهایت فوکوس می باشد.

 

    در دوربینهای ویدیویی 5% وظیفه ساخت تصویر برعهده نوار است و مابقی به ساختار دوربین برمی گردد.



موضوع مطلب : تصویربرداری

ارسال شده در: ۱۳۸۸/۱٠/۱٠ :: ٤:٥٧ ‎ب.ظ :: توسط : رضا



موضوعات
آرشيو وبلاگ
پيوندها
RSS Feed